Det går ikke at stjæle med arme og ben, når du skal skaffe indhold til din hjemmeside eller dit markedsførings-materiale.
Det har partiet Venstre netop måttet sande, efter at to fotografer har været ude og anklage partiet for ulovligt at bruge deres billeder i en annonce-kampagne.
Men er du klar over, hvor grænsen går for, hvad du må, og hvornår du bryder loven, hvis du anvender andre folks tekster og billeder i din markedsføring?
Må du eksempelvis copy-paste en hel artikel fra en anden hjemmeside, snuppe et tilfældigt foto eller skanne en artikel ind fra en papiravis?
Som udgangspunkt er svaret på de spørgsmål: "Nej".
Det oplyser Peter Lind Nielsen, der er advokat og partner i advokat-selskabet Bender - Von Haller - Dragsted, der ofte beskæftiger sig med spørgsmål, der vedrører ophavsret.
Efter dansk lovgivning er artikler ophavsretsbeskyttet. Det betyder, at du ikke må kopiere en artikel, med mindre du har fået lov til at gøre det.
Det gælder også, selv om det sker med kildeangivelse.
Det må du gøre
Men du kan uden problemer skrive et kort resumé af artiklen eller lave en helt ny version af artiklen med dine egne ord.
"Du må gerne citere fra artiklen, hvis citatet ellers er fair og med kildeangivelse. Når jeg siger, at citatet skal være fair, så betyder det, at du kun må citere et mindre udsnit af teksten," siger Peter Lind Nielsen.
Men der findes ikke nogen tommelfinger-regel for, hvad et mindre udsnit er, forklarer han.
Det afgørende her er, at din tekst indeholder en stor portion selvstændig bearbejdning.
Peter Lind Nielsen forklarer, at der er tilfælde, hvor folk er blevet dømt for at citere et ganske lille udsnit fra en kilde. Men til gengæld har citatet fyldt en meget stor del af deres egen tekst.
"Det betyder, at du eksempelvis vil få problemer, hvis du finder en bog og kopierer et kapitel ind i en artikel. I det tilfælde udgør kapitlet sikkert en meget lille procentdel af bogen, men til gengæld vil det udgøre en meget stor del af din tekst," siger han.
Derudover skal du også huske angive en tydelig kilde og måske et direkte link til original-artiklen.
Er direkte links okay?
Tidligere har de danske net-aviser dog bekæmpet direkte links med næb og kløer, fordi de vil have trafikken ind gennem deres hjemmesides forside.
Men ifølge Peter Lind Nielsen er de direkte links næppe problematiske, hvis du laver dem på fair vis.
"Du kan dog godt komme i problemer, hvis vi forestiller os, at du laver en side, som kun har til formål at linke til andres artikler, og hvor du ikke selv bidrager med noget indhold," siger han
DR fik en regning på 70.000 kroner
Efterhånden er det også gået op for mange danske netmedier, at de direkte links er en ganske effektiv måde at skabe trafik på. Desuden kan det også være med til at give deres artikler en mere attraktiv placering i Google-søgninger.
Så dyrt kan det blive
Hvis det betyder meget for dig at få lov til at bringe hele original-artiklen, kan du henvende dig til mediet og spørge, om du kan få lov at bringe artiklen.
Det er dog sjældent noget, som du kan få lov til at gøre gratis.
Som regel er det den enkelte skribent, der selv har ophavsretten til artiklen. Og i nogle tilfælde vil det være muligt for dig at forhandle en aftale på plads med skribenten om, at du kan købe dig ret til at bringe artiklen på din hjemmeside.
Men hvad sker der, hvis du krænker en skribents ophavsret? Måske er du heldig, at det ikke bliver opdaget, eller at skribenten ikke gider gøre noget ved det.
Men i værste fald kan du risikere at modtage et erstatningskrav på flere tusinde kroner, og derudover bliver du naturligvis pålagt at fjerne artiklen.
"Erstatningskravet bliver fastsat ud fra, hvad det vil koste at hyre en freelance-journalist til at skrive den samme tekst," siger Peter Lind Nielsen.
Han forklarer, at du desuden kan forvente, at der bliver lagt et goodwill-tab oveni, hvis artiklen eksempelvis er blevet brugt i en kommerciel eller politisk sammenhæng, som kan være skadende for skribentens troværdighed.
DR fik regning på 70.000
En regning på 5.000 kroner for kopiering af en nyhed er ikke unormal, og har du brudt ophavsretten på en hel stribe artikler, kan det hurtigt blive rigtig dyrt.
De danske medier bryder også med jævne mellemrum hinandens ophavsret, og eksempelvis modtog Danmarks Radio for få år siden en regning fra Lolland-Falsters Folketidende på 70.000 kroner inklusiv moms for ulovlig kopiering af 16 artikler.
Ifølge journalistik-magasinet eJour betalte DR regningen uden indvendinger.