Kættersk direktør: Vi er midt i en app-boble

App-hypen er en boble, siger marketings-direktør.

Artikel top billede

Den gennemsnitlige app er en underskudsforretning. Det mener Aaron Shapiro, direktør ved webbureaet og det digitale marketingsbureau, HUGE.

Påstanden, han fremfører i et blogindlæg ved netmediet Fast Company, er, at den samlede omsætning i apps slet ikke kan måles med det samlede antal timer, som udviklere bruger på at lave apps. Det er altså et guldgraver-eventyr, hvor der er langt mellem guldklumperne.

"Mit app-bibliotek, som er dynget til med præcis 87 apps, jeg blot har brugt en gang eller aldrig, mindede mig om en kirkegård af dysfunktionelle virksomheder fra dot com boom'et," skriver Aaron Shapiro.

Han hæfter sig ved, at Apples topchef, Steve Jobs, sidste år fortalte, at Apples app-marked har skabt mere end 5,2 milliarder kroner i omsætning for udviklerne. Det lyder som et stort beløb, erkender Aaron Shapiro. På dét tidspunkt var der dog mere end 225.000 apps i App Store. Det er altså i gennemsnittet 23.000 kroner pr. app. En gennemsnitlig app koster langt mere at udvikle, og derfor er der langt til break-even for app-udviklerne, mener Aaron Shapiro.

Et andet eksempel på, at vi er i en boble, mener HUGE-direktøren, er, at langt de fleste apps er unyttige. Mange henter en app, bruger den i kort tid, men dropper den derefter igen.

I det hele taget mener Aaron Shapiro, at mange virksomheder spilder tid og penge på at skabe apps i stedet for at skabe fantastiske hjemmesider, der passer til alle smartphones - og ikke blot ene og alene iPhone, Android, Nokia Symbian eller Blackberry eksempelvis. I det hele taget forventer han, at flere vil fokusere på gode browser-sites frem for apps for fremtiden.

Et grundlæggende problem er, at mange investorer smider penge efter apps i blinde, mener HUGE-direktøren. Investorerne skal tænke sig om.

"Der er behov for apps, der er bundet op på reelle forretningsmodeller med ægte ROI (return on investements, red.). Og firmaer skal bygge apps med øjnene åbne og være realistiske omkring, hvad de kan forvente at opnå med dét, de udvikler. At have en app for app'ens egen skyld er ikke nok i sig selv," runder Aaron Shapiro af.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse