Kættersk direktør: Vi er midt i en app-boble

App-hypen er en boble, siger marketings-direktør.

Artikel top billede

Den gennemsnitlige app er en underskudsforretning. Det mener Aaron Shapiro, direktør ved webbureaet og det digitale marketingsbureau, HUGE.

Påstanden, han fremfører i et blogindlæg ved netmediet Fast Company, er, at den samlede omsætning i apps slet ikke kan måles med det samlede antal timer, som udviklere bruger på at lave apps. Det er altså et guldgraver-eventyr, hvor der er langt mellem guldklumperne.

"Mit app-bibliotek, som er dynget til med præcis 87 apps, jeg blot har brugt en gang eller aldrig, mindede mig om en kirkegård af dysfunktionelle virksomheder fra dot com boom'et," skriver Aaron Shapiro.

Han hæfter sig ved, at Apples topchef, Steve Jobs, sidste år fortalte, at Apples app-marked har skabt mere end 5,2 milliarder kroner i omsætning for udviklerne. Det lyder som et stort beløb, erkender Aaron Shapiro. På dét tidspunkt var der dog mere end 225.000 apps i App Store. Det er altså i gennemsnittet 23.000 kroner pr. app. En gennemsnitlig app koster langt mere at udvikle, og derfor er der langt til break-even for app-udviklerne, mener Aaron Shapiro.

Et andet eksempel på, at vi er i en boble, mener HUGE-direktøren, er, at langt de fleste apps er unyttige. Mange henter en app, bruger den i kort tid, men dropper den derefter igen.

I det hele taget mener Aaron Shapiro, at mange virksomheder spilder tid og penge på at skabe apps i stedet for at skabe fantastiske hjemmesider, der passer til alle smartphones - og ikke blot ene og alene iPhone, Android, Nokia Symbian eller Blackberry eksempelvis. I det hele taget forventer han, at flere vil fokusere på gode browser-sites frem for apps for fremtiden.

Et grundlæggende problem er, at mange investorer smider penge efter apps i blinde, mener HUGE-direktøren. Investorerne skal tænke sig om.

"Der er behov for apps, der er bundet op på reelle forretningsmodeller med ægte ROI (return on investements, red.). Og firmaer skal bygge apps med øjnene åbne og være realistiske omkring, hvad de kan forvente at opnå med dét, de udvikler. At have en app for app'ens egen skyld er ikke nok i sig selv," runder Aaron Shapiro af.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job