Få pollenvarsel på mobilen

En ny dansk iværksættervirksomhed lancerer nu en række services til personlig medicinering via mobiltelefonen. Første produkt bliver en pollentjeneste til danske allergikere.

Cirka halvdelen af de danskere, der lider af længerevarende sygdomme, oplever ikke den ønskede effekt af den medicinske behandling, fordi medicinen tages forkert. Det vil den danske iværksættervirksomhed Invisense nu råde bod på med en række sundhedsydelser, der fungerer direkte via brugernes mobiltelefoner.

»Alle har jo mobiltelefonen med sig i dag, og derfor bliver det med vores service nemmere at holde styr på helbredet og at tage ansvar for det,« siger administrerende direktør i Invisense, Pernille Ingildsen, til ComON.

Hun forklarer, at der er et stort potentiale i mobile sundhedstjenester, der kan hjælpe folk med at tage deres medicin på den rigtige måde.

»Vi ser store muligheder i sundhedsservices, der kan hjælpe danskerne med at få taget medicinen rigtigt og dermed opnå bedre kontrol med deres sygdomme. For den enkelte patient vil det betyde et bedre helbred, og for det offentlige vil der være penge at spare i form af færre sygedage og lægebesøg,« siger hun.

Som det første produkt sender Invisense nu Pollentjenesten på markedet. Pollentjenesten er en personlig, webbaseret service, som skal hjælpe allergikere gennem pollensæsonen, og som blandt andet sender lokale pollenvarslinger via mobiltelefonen. Ved hjælp af en personlig hjemmeside er det meningen, at brugerne skal forebygge deres allergi i stedet for først at behandle den, når den opstår.

»Vi går et lille skridt videre end bare pollenvarsel, for vi beder også folk om at melde tilbage og fortælle, hvordan deres symptomer har været. Efter nogle dage kan man så gå ind på hjemmesiden og se en graf, der viser sammenhængen mellem pollenniveau, symptomer og den mængde medicin, man har taget. På den måde giver vi folk redskaber til selv at foretage den nødvendige analyse, så de kan komme symptomfrit og bekymringsfrit gennem pollensæsonen,« siger Pernille Ingildsen.

Systemet bag Pollentjenesten blev sidste år testet af 20 pollenallergikere. En af dem var den 26- årige studerende Ann Troelsgaard fra Århus.

»Tager jeg ikke medicin, der passer til dagens pollensituation, får jeg gener som feber, vejrtrækningsproblemer og kløende øjne og må blive hjemme fra universitetet. Det blev meget lettere for mig at holde styr på allergien ved hver morgen at afstemme mit medicinindtag med mængden af pollen,« siger hun.

Det koster 123 kroner om året at tilmelde sig pollentjenesten. Målet er at nå 10.000 brugere i 2006.

Invisense støttes af Syddansk Innovation og arbejder i øjeblikket med at udvikle flere services til personlig medicinering via mobiltelefonen.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly