Bærbare computere volder problemer

Bærbare computere og mobiltelefoner er de produkter, der volder de danske forbrugere flest problemer.

I 2008 har omkring 40.000 forbrugere ringet til Forbrugerstyrelsens hotline - og det er bærbare computere og mobiltelefoner, som de er mest hyppige kilder til problemer. Forbrugerstyrelsen rådgiver om alt fra forsikringer til frisørbehandlinger. Men det er elektronikken, der volder de største kvaler hos danskerne.

»En banal forklaring kan være, at der bliver solgt mange af netop de produkter, hvilket umiddelbart øger antallet af problemer på området. Men man skal ikke undervurdere, at produkter som bærbare computere og mobiltelefoner er sårbar forbrugerelektronik. Og det er erhvervslivet heldigvis opmærksom på,« siger Mogens Hansen, vicedirektør i Forbrugerstyrelsen.

En indlægsseddel lavet i samarbejdet mellem Forbrugerstyrelsen og Dansk Erhverv giver gode råd om elektroniske produkter og skitserer, hvilke rettigheder forbrugerne har, hvis produktet går i stykker. Men de enkelte butikker kan selv vælge, om de vil udlevere indlægssedlen sammen med produktet.

En aktuel Gallup-undersøgelse for Forbrugerstyrelsen viser at de danske forbrugere generelt efterspørger bedre service i butikkerne. Blandt de største forbrugeproblemer i 2008 nævnes handel på internettet på en fjerdeplads.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere