Et nyt privat teleankenævn skal gøre det lettere for forbrugerne at klage i telesager. Teleankenævnet skal behandle de fleste af de sager, der i dag er spredt hos Forbrugerklagenævnet, IT- og Telestyrelsen og Telebrugernævnet.
Aftalen om det nye enklere klagesystem på teleområdet kom i stand efter en drøftelse tirsdag eftermiddag mellem de telepolitiske ordførere fra V, S, KF, SF og RV og videnskabsminister Helge Sander.
»Vi gør det mere enkelt for forbrugerne, samtidig med vi sikrer en høj kvalitet i behandlingen af klagesager på teleområdet,« siger Helge Sander i en pressemeddelelse.
Nævnet skal blandt andet behandle sager om betaling for samtaler eller tid på internet og levering af særlige tillægstjenester som spærring og ordninger til kontrol af forbrug. Det skal også behandle sager om betaling for indholdstjenester og køb af mobiltelefoner i forbindelse med tegning af abonnement.
Det generelle tilsyn med teleselskabernes overholdelse af reglerne på området skal dog fortsat ligge hos IT- og Telestyrelsen.