Lettere at klage over teleregninger

Behandlingen af klager i telesager skal fremover foregå i et samlende privat teleankenævn.

Et nyt privat teleankenævn skal gøre det lettere for forbrugerne at klage i telesager. Teleankenævnet skal behandle de fleste af de sager, der i dag er spredt hos Forbrugerklagenævnet, IT- og Telestyrelsen og Telebrugernævnet.

Aftalen om det nye enklere klagesystem på teleområdet kom i stand efter en drøftelse tirsdag eftermiddag mellem de telepolitiske ordførere fra V, S, KF, SF og RV og videnskabsminister Helge Sander.

»Vi gør det mere enkelt for forbrugerne, samtidig med vi sikrer en høj kvalitet i behandlingen af klagesager på teleområdet,« siger Helge Sander i en pressemeddelelse.

Nævnet skal blandt andet behandle sager om betaling for samtaler eller tid på internet og levering af særlige tillægstjenester som spærring og ordninger til kontrol af forbrug. Det skal også behandle sager om betaling for indholdstjenester og køb af mobiltelefoner i forbindelse med tegning af abonnement.

Det generelle tilsyn med teleselskabernes overholdelse af reglerne på området skal dog fortsat ligge hos IT- og Telestyrelsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere