Selv om teleselskaberne sælger bredbånd eller mobiltelefoner for en slik, så skal de huske at gøre det klart, hvad kundens samlede omkostninger bliver. Det havde otte teleselskaber så svært ved at huske, at de sidste år blev meldt til politiet.
Nu har et af firmaerne fået sig en huskekage. Telmore skal betale en bøde på 100.000 kroner.
Telmore havde indrykket annoncer for bredbånd hos blandt andet Edbpriser.dk og EB.dk. I annoncerne stod det tydeligt, hvad den månedlige abonnementspris var, men Telmore havde glemt at nævne, at der også var et obligatorisk oprettelsesgebyr. Den oplysning fik kunderne først, når de skulle bestille abonnementet, men markedsføringsloven kræver, at det også skal fremgå af annoncerne.
Bødens størrelse tager udgangspunkt i markedsføringsomkostningerne til den pågældende kampagne. Bødens størrelse er i øvrigt begrænset af, at Telmore hurtigt rettede fejlen og ikke tidligere har fået indskærpelser fra Forbrugerombudsmanden.
"Jeg er glad for, at Telmore har erkendt forholdet samt rettet deres markedsføring, da det er med til at sikre gennemsigtigheden på markedet og gøre det nemmere for forbrugerne at sammenligne priser", siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Telmore blev af Forbrugerombudsmanden meldt til politiet sammen med syv andre teleselskaber ved sommertid sidste år. Telmores sag afsluttes som den første, fordi firmaet har hjulpet ombudsmanden med efterforskningen. Sagerne mod de andre selskaber er stadig under behandling. Det drejer sig om Fullrate, Telia Stofa, Dansk Net, Dansk Bredbånd, Onfone, Sonofon (Telenor) og Bredbånd Nord.