Så meget overvåges vi: 100.000 logninger pr. dansker

Overvågningen af danskernes kommunikation vokser. Men bliver internetlogningen overhovedet brugt til noget?

Sidste år foretog teleselskaberne 550 milliarder registreringer af tele- og internettrafik i Danmark, skønner selskaberne selv. Det oplyste brancheorganisationen Telekommunikationsbranchen over for en kreds af folketingspolitikere i går.

Det svarer til, at teleselskaberne i gennemsnit laver 100.000 registreringer pr. borger. Det er en del mere end forrige år, hvor teleselskaberne loggede 84.000 oplysninger pr. borger.

"Jeg vil ikke forholde mig til værdien af logningen - det synes jeg, politiet skal gøre - men jeg vil gerne sætte spørgsmålstegn ved, om det er proportionalt, om det er besværet værd i forhold til den værdi, det skaber," siger Jakob Willer, direktør for Telekommunikationsindustrien til ComON.

Teleselskaberne har siden 2007 logget tre forskellige informationer: Teletrafik,  internetsessioner og IP-adresser. Telegiganten TDC logger 600 millioner internetsessioner om dagen, og Jakob Willer anslår, at internetlogningen omfatter langt over halvdelen af den samlede logning.

"Politiet fremhæver tit værdien af logningen i forhold til teleoplysninger - hvem taler med hvem, og hvor befinder folk sig henne med deres mobiler - men vi har ikke eksplicit fået oplyst værdien af, at vi også indsamler data om internetsessioner. Det synes jeg , vi mangler at få belyst," siger Jakob Willer.

Teleselskaberne har ikke et eksakt beløb på omkostningerne, men Telekommunikationsindustrien anslår, at det kostede 100 millioner kroner i oprettelse i 2007 og 50 millioner kroner om året i drift. Det betyder, at logningen samlet set har kostet teleselskaberne 300 millioner kroner om året.

Internetlogningen består af det Cisco-udviklede Netflow record: For hver 500 IP-pakker, logger teleselskabet pakkens traffikinformationer, såsom afsender, modtager og tidspunkt. Teleselskaberne logger ikke dataene inde i pakken.

Teleselskabernes anke over for internetlogning er desuden, at det er relativt nemt at omgå, og at det er en dansk særregel, der går udover kravene fra EU-reglerne. Et land som Sverige har eksempelvis valgt ikke at logge internetsessionerne, siger Jakob Willer.

Poliet beder langt oftere om informationer om telelogninger end internetlogger. I 2008 indhentede politiet 3.489 tele-oplysninger fra logningen. Af disse var 134 af tilfældene anmodninger om internetlogger. I 2009 var det fulde antal steget til 4.045, hvoraf 151 var tilfælde, hvor politiet søgte informationer om logninger af internetsessioner.

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S