iPhone-programmer har et kort liv

iPhone-brugere mister overraskende hurtigt interessen for de mange applikationer, som de installerer på deres telefon. Det gør applikationerne til en mindre god forretning for annoncørerne, siger analysefirma.

Det kan godt være, at iPhone-brugere har foretaget mere end 500 millioner downloads fra Apples App Store, men ny undersøgelse viser, at de sjældent bruges. Det overrasker ikke teleanalytiker.

Det er firmaet Pinch Media, som har ført statistik over brugen af iPhone-programmer for at hjælpe program-udviklere. Og for netop udviklerne er resultatet nedslående. Af de bruger, som hentede et gratis program ned, var det kun 20 procent, som brugte det igen dagen efter og brugen faldt herefter drastisk i takt med at dagene gik.

For dem, som købte programmer, var tallet lidt bedre. 30 procent fortsatte med at bruge programmet dagen efter og herefter var brugerniveauet cirka det samme som for gratisprogrammer. Kun cirka en procent af dem, som downloadede programmer til sin iPhone, brugte programmerne over længere sigt.

Af statistikken kan man læse, at gratisprogrammer totalt set er 6,6 gange mere populære end betalingsprogrammer. Programmer, som havner på Apples top 100-liste over mest populære programmer, bruges 2,3 gange mere end gennemsnittet.

Det overrasker ikke teleanalytiker John Strand, men han giver ikke iPhone skylden for det:
- Det skyldes, at det er meget let at hente programmer ned til telefonen, og særligt de gratis programmer er det så let at blive enig med sig selv om, ikke er interessante alligevel.

Statistikken bygger ifølge Pinch Media på brugermønstret for "et par hundrede" programmer, inklusiv de mest populære betalings- og gratisprogrammer. Totalt findes der over 15.000 programmer i iPhones App Store og der er ind til nu foretaget mere end 500 downloads af programmer.

En præsentation af analysen kan ses http://www.slideshare.net/pinchmedia/iphone-appstore-secrets-pinch-media?type=powerpoint" target=""blank>her.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S