Mobilselskaber tager ulovlige gebyrer

Teleselskaber tager ulovlige gebyrer ved saldooplysning. Se her hvem.

Telmore, BiBoB, M1 og CBB har alle taget ulovlige gebyrer ved saldooplysning.

Ifølge den danske telelov skal mobilselskabernes kunder kunne få oplyst saldoen på en forudindbetalt saldo uden meromkostninger. Det kan ske ved at sende en sms til et telefonnummer med en anmodning om at få saldoen oplyst.

Saldooplysningen må ikke koste mere end den laveste sms-takst. De fire mobilselskaber tog mellem 15 øre og tre kroner, udover almindelig sms-takst, for saldooplysning.

IT- og Telestyrelsen, der på baggrund af en klage har ført tilsyn med selskaberne, har derfor for nyligt sendt breve ud til 15 mobilselskaber. De 11 af selskaberne fik at vide, at de levede op til loven. De fire fik at vide, at de brød loven.

"Hvis de fortsætter med at bryde reglerne, kan de blive pålagt bøder," siger Morten Eeg Nielsen, fuldmægtig ved IT- og Telestyrelsen.

ComON's aktindsigt i breve til mobilselskaberne viser, at CBB tog tre kroner ekstra, Telmore og M1 50 øre ekstra, mens BiBOB tog 15 øre ekstra. Ifølge selskabernes hjemmesider tilbyder M1 nu gratis saldosms. CBB, Telmore og BiBOB har ikke ændret på gebyret.

Mobilselskaberne har fire uger til at klage til Teleklagenævnet, hvis de er utilfredse med telemyndighedens afgørelse.

Udover saldooplysningstjenester skal mobilselskaberne tilbyde saldokontrol, hvor kunden får en sms, når eksempelvis et barn har ramt et loft. Også saldokontrol skal tilbydes gratis.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere