225.000 bankkunder står i kø

Netbankernes it-sammenbrud er nu afhjulpet, og med foreløbig 2 mio transaktioner er systemet stærkt på vej til at indhente det forsømte.

Efter at IBM tirsdag måtte hente hjælp fra sit internationale hovedkontor, er Portalbank-systemet nu kommet op at køre normalt igen. Så nu kan de danske lokalbanker og deres 225.000 kunder efter et par hektiske dage ånde lettet op.

Direktør Erik Jakobsen fra edb-centralen SDC, der har ansvaret for Portalbank-systemet, fortæller i dag til ComON, at den nuværende driftsstatus er fornuftig, og at man er godt på vej til at gennemføre alle de mange ventende banktransaktioner. Så nu lysner det for alle de kunder, der forgæves har forsøgt at benytte deres netbank eller bankernes hæveautomater,

»Siden systemet kom op at køre igen i går eftermiddags klokken halv fem har vi gennemført 2 mio transaktioner, hvilket er 40 procent mere end normalt. Alene fra halv fem til midnat blev der gennemført lige så mange transaktioner som på en almindelig hverdag,« siger Erik Jakobsen til ComON.

Bankkunderne må dog foreløbig regne med lange svartider.

Årsagen til sammenbruddet viste sig at være "storage"-problemer i DB2-databasesystemet. Men efter at IBM og SDC nu har sat en øvre grænse for hvor mange transaktioner, der kan gennemføres per sekund, skulle der ikke i fremtiden være risiko for, at systemet bliver overbelastet.

PensionDanmark

Incident & Problem Manager

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

Nordjylland

Banedanmark

Systemudvikler (frontend)

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job