Google udvider annoncesystemet

Søgemaskinen Google annoncerer nu en ny type reklamer, hvor annoncørerne betaler for, hvor meget deres reklamer bliver vist og samtidig åbnes der op for reklamer med grafisk indhold.

Google udvider nu sit annoncesystem, så annoncørerne fremover ikke skal betale for hvor mange gange, der bliver klikket på deres annoncer. I stedet skal de betale for, hvor mange gange, deres annoncer bliver vist.

Det nye system kalder Google selv for »site targeting«, og man regner med at lancere det i løbet af de næste par uger til de tusinder af annoncører, der er tilknyttet Googles »AdWords«-program. Dog har Google allerede nu indledt en betatest af det nye system, inden det skal integreres i AdWords. Ifølge eWeek kommer reklamerne ikke til at køre på Googles egne websider.

I stedet for at betale per klik, skal annoncørerne nu betale for hvor mange tusind gange, deres annoncer bliver vist. Og for at holde reklamerne relevante har Google planer om at lade de nye reklamer konkurrere om pladsen med de klik-baserede reklamer.

For at få en annonce igennem til »site targeting«, skal annoncørerne, som ved klik-baserede reklamer, byde på en auktion. Det er altså umuligt at reservere en reklameplads for et bestemt stykke tid.

Samtidig oplyser Google, at det fremover også vil være muligt for annoncører, at bruge reklamer, med animeret grafisk indhold. Tidligere stødte man ellers kun på tekstbaserede reklamer hos Google.

Det har stor betydning for Google, at annoncører bruger søgetjenesten som reklamestolpe. Ifølge eWeek dækker annoncer nemlig 99 procent af Googles indtjening.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere