HPs WebOS skal udfordre Windows

I forsøg på at tiltrække udviklere vil HP også udbrede tavlepc-platformen WebOS 2.0 til bærbare pc?er.

Et ultrakort koncentrat af omtalen i verdens techmedier af HPs nye store satsning på WebOS kunne lyde: ”Overraskende godt”, ”lovende ”og ”stort”.

Med det lovende WebOS 2.0 på en ny iPad-agtig tavlepc og to smartphones lancerede HP et næsten komplet nyt OS-miljø, som selskabet nu håber vil tiltrække udviklere i hobetal.

HP kunne også fortælle om flere store aftaler med indholdsproducenter og applikations-udviklere, som på forhånd har tegnet sig til at levere indhold og apps til WebOS. Det gælder for eksempel Skype og den store amerikanske magasingruppe Time Inc, der vil levere abonnementer til blade som Time, People og Sports Illustrated på den nye tavle-pc.

 

HP vil konkurrere med Microsoft

Men en af de mest overraskende udmeldinger handlede ikke om styresystemet eller de apparater, der blev vist frem, men derimod om fremtidig hardware.

HP vil nemlig også udbrede operativsystemet til selskabets bærbare pc’er.

Med andre ord vil HP, der er verdens største pc-producent og måske Microsofts vigtigste partner, nu til at konkurrere med Microsoft og Windows. Ganske vist lyder en melding, at WebOS 2.0 skal komplementere Windows, og HP har tidligere holdt fast i planerne om en tabletpc med Windows 7 rettet mod større virksomheder. Men på den brede, forbrugerrettede front hvor HP håber, at WebOS bliver en stor succes, der komer selskabet uundgåeligt i konkurrence med Windows.

 

De nye WebOS-produkter kommer først på markedet til sommer, og HP får en virkeligt hård udfordring i at lokke app-udviklere til, når disse i forvejen skal vælge mellem tre-fire andre vigtige tablet-pc-platforme med Android og iOS i spidsen. Men som Cnet bemærker, så vil HP kunne gøde jorden for udviklerne med sine pc’er:

”Hvis det lykkes HP at sælge pc’er med WebOS i større mængder, så vil verdens app-udviklere pludseligt have et kæmpestort potentielt marked at bearbejde, for HP solgte 63 millioner pc'er sidste år,” skriver Cnet.

Men kan HP virkeligt tiltrække verdens udviklere ved at gå op i mod Microsoft og forsøge at udkonkurrere Windows?

ComON har spurgt det danske udviklingshus Kiloo i Århus, hvor man tildigere har snuset til WebOS, om HPs satsning holder vand.

”Vi er HP-partner og har udviklet til deres platform, som ud fra et teknisk perspektiv faktisk fungerer ret godt. Vi mødte dem på CES-messen sidste år, hvor vi fik demonstreret platformen, og brugeroplevelsen oversteg mange andre platformes - i særdeleshed Nokias,” siger Jacob Møller, stifter og direktør i Kiloo, som blandt andet laver spil til Nintendo, Apples og Nokias platforme.

 

Tjente ikke tidligere meget på HP-apps

Kiloo lagde dengang en stribe af sine egne apps i HPs app-store, men frøene spirede ikke.

”De fik ikke nogen nævneværdig traction. Vi skal helst opnå et ”rimeligt salg”, på det vi laver. Jeg kan ikke på stående fod huske, hvor meget vi fik, og det siger måske også noget om, at det ikke var særlig meget,” siger Jacob Møller.

Men på trods af de dårlige erfaringer vil han ikke dømme HP eller nogen af de andre platforme ude. Men han ser et problem i, at program- og spiludviklere skal understøtte så mange forskellige devices, sprog og butikker.

”Et firma som Gameloft med over 4000 ansatte har ressourcerne til at understøtte alle platforme og devices. Vi bliver nødt til at være meget mere selektive, og lægge vores kræfter, hvor vi kan få en økonomi ud af tingene,” siger han.

Han mener, at hardware-producenterne skal til at kæmpe om udviklernes kærlighed på flere måder:

”Samsung og Nokia gør det ved at tilbyde kontante beløb for at lokke udviklerne til deres platforme. De bliver nødt til at få udviklerne over på deres side, for det er det, der skaber værdi for dem. Nokia markedsfører sig for eksempel med, at man kan få Angry Bird, når man køber en Nokia. Det er det, som kunderne har fokus på. Hvilke sites og services kan jeg bruge med min nye telefon? Hvis der ikke er noget fedt content, så er der ikke nogen, der gider at købe telefonerne,” siger Jacob Møller.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere