TrackID skal sikre succes DRM-fri musikbutik

Sony Ericsson har store forventninger til, at tjenesten TrackID vil sikre succesen for den nye DRM-frie musikbutik Play Now Arena.

Alle nyere Walkman-mobiler fra Sony Ericsson er udstyret med den specielle musiktjeneste TrackID. Hører man en sang, man ikke lige kender titel eller kunstner på, så kan man optage en lille bid af sangen med mobiltelefonen, og sende den til en stor musikdatabase, hvor nummeret så bliver identificeret. Herefter modtager man så de ønskede oplysninger om sangen.

Sony Ericsson reklamerer sjældent for denne tjeneste, men alligevel er den blevet en stor succes på globalt plan, hvor tjenesten bruges mere end 200.000 gange i døgnet. Det fortæller Sony Ericssons PR- og Event-manager Gustav Brusewitz til ComONs søsterblad Mobil.

"TrackID integreres med Play Now Arena, så man kan købe de sange, man laver TrackID på," direkte til mobilen, forklarer Brusewitz.

Han fortæller også, at TrackID bruges til at søge på ukendte kunstnere. De bliver mere synlige, da de allerede nu kan se på deres top ti-liste over sange, der bliver trackID'et, at flere sange netop er af ukendte kunstnere.

Martin Blomkvist, Sony Ericssons indholdsmanager, tilføjer, at TrackID også kan bruges til at vise, at Sony Ericsson kan sælge musik. Det er dermed en af årsagerne til, at Sony Ericsson har formået at få en aftale i hus med stort set alle vigtige musikselskaber, undtagen Universal, om at sælge 100 procent DRM-fri musik via Play Now Arena.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S