Kompliceret fortrydelsesret for e-handel

Det er ikke nok at forklare om fortrydelsesretten på hjemmesiden. Netbutikkerne skal sende reglerne i en mail eller et brev. Hvis det ikke sker, kan fristen for at sende varerne retur forlænges i op til tre måneder.

Hvis man fortryder et køb på nettet, er man som forbruger bedre stillet, end hvis man har købt varen i en almindelig butik. Der gælder nemlig særlige regler for fortrydelsesretten i netbutikkerne i forhold til de almindelige butikker.

Reglerne er dog så indviklede, at 65 procent af netbutikkerne ikke beskriver dem korrekt. Det kan blive dyrt for netbutikkerne. Fortrydelseretten forlænges nemlig til tre måneder, hvis loven ikke overholdes korrekt.

En undersøgelse, e-handelsfonden netop har lavet, viser, at kun 35 procent af de adspurgte netbutikker oplyser om, hvordan forbrugerne udnytter fortrydelsesretten korrekt.

»Reglerne, for hvordan netbutikkerne skal oplyse om fortrydelsesretten, er så komplekse, at det kan være svært for netbutikkerne at gennemskue, lige præcis hvad de skal gøre for ikke at bryde loven,« siger advokat Hanne Bender fra Bender Von Haller Dragsted til ComON.

Rikke Bang, der er projektleder for undersøgelsen, tror ikke, at det er uvilje fra netbutikkernes side, der resulterer i den manglende opfyldelse af lovkravene. Hun mener, det bunder i uvidenhed.

»Intensionerne er gode. De skriver eksempelvis om fortrydelsesretten, men de har ikke sat sig ind i alle underpunkterne af paragrafferne,« siger Rikke Bang til ComON og forklarer, at hvis netbutikkerne ikke oplyser om fortrydelsesretten på et varigt medie, brev eller mail, forlænges forbrugernes fortrydelseret fra 14 dage til tre måneder til skade for netbutikkerne.

»Det er ikke nok, at reglerne fremgår på netbutikkens hjemmeside,« siger Rikke Bang.

Problemer med tilliden
Undersøgelsen peger også på andre problemer for netbutikkerne. Blandt andet giver lovgivningen vedrørende aftaleindgåelse også netbutikkerne store problemer.

For eksempel er det kun omkring 43 procent af netbutikkerne, som klart fortæller forbrugeren, hvilke faser forbrugeren skal igennem for at indgå en aftale med netbutikken. Det skaber usikkerhed for forbrugerne om, hvornår de har foretaget en forespørgsel, og hvornår de rent faktisk har gennemført en handel.

Kun omkring 26 procent oplyser om hvordan forbrugeren skal forholde sig, hvis der er indtastet forkerte oplysninger.

Også persondatapolitikken skaber problemer i forhold til forbrugernes tillid til handel på nettet. En stor amerikansk undersøgelse viser, at forbrugerne er bange for at miste eller få misbrugt personlige oplysninger, når de handler på Internettet.

Ifølge Danmarks Statistik er 33 procent af den danske befolkningen utrygge ved at handle på nettet.

Direktør for e-handelsfonden, Lars Schmidt Larsen, finder det derfor meget problematisk, at kun 36 procent af de undersøgte netbutikker fortæller forbrugeren, hvad oplysningerne skal bruges til, og hvordan de bliver behandlet og opbevaret.

»Hvis forbrugeren ikke kan se fornuften i at oplyse navn, adresse, e-mail og et telefonnummer, så bliver de usikre og afbryder i værste fald handlen. Men netbutikkerne kan mindske forbrugernes usikkerhed markant, hvis de blot forklarer dem, hvad oplysningerne skal bruges til,« siger Lars Schmidt Larsen.

Han mener, at de omtalte problematikker er centrale områder, som i den grad svækker forbrugernes tillid til e-handel, fordi forbrugerne ikke får de oplysninger de er berettiget til ifølge gældende lovgivning.

Han understreger, at selvom lovgivningen på nogle områder er kompleks og uigennemskuelig, så kan netbutikkerne ikke skyde skylden på lovgivningen.

»Det er alene netbutikkerne, som har ansvaret for at deres netbutik overholder gældende lov,« siger han til ComON.

Brug for vejledning
Claus Bonde Mikkelsen, advokatfuldmægtig hos Advokathuset Odder, har fulgt udviklingen af nethandel nøje. Han mener, der er brug for vejledning, så nye netbutikker kommer godt fra start.

»Det er meget vanskeligt at starte en netbutik op. Udover e-handelsloven, skal netbutikken forholde sig til markedsføringsloven, persondataloven, købeloven og forbrugerdataloven,« forklarer Claus Bonde Mikkelsen.

»Forbrugsministeren bør overveje at lave en guide for kommende netbutikker for at komme nogle af problemerne til livs,« siger Claus Bonde Mikkelsen til ComON.



Fakta:
Der findes omkring 4500 PBS-registrerede netbutikker i Danmark. Heraf er 288 e-mærkecertificerede. Yderligere 96 er under udarbejdelse til at blive certificeret.
e-mærket er en non profit-mærkningsordning, stiftet af de største danske forbruger- og erhvervsorganisationer; Forbrugerrådet, Dansk Handel og Service, Finansrådet, HTS, Dansk Industri, HK, ITEK, Dansk-IT, IT-Brancheforeningen og FDIH.








Scantruck A/S

Digitaliseringskonsulent

Midtjylland

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Information Security Manager til Styringssektionen ved Compliance og Informationssikkerhedsafdelingen

Københavnsområdet

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S