Gartner: Dyrt at outsource kundeservice

En ny rapport fra Gartner om outsourcing af kundeservice konkluderer, at projekter, der alene har fokus på at reducere omkostninger, ofte vil mislykkes og blive dyrere end først antaget.

Gartner anslår at det globale marked for Costumer Service Outsourcing vil vokse fra 8,4 milliarder dollars i 2004 til 12,2 milliarder dollars i 2005. Men ifølge Gartner er denne type outsourcing fyldt med faldgruber. Det skriver digi.no i dag.

Rapporten konkluderer, at 80 procent af alle outsourcingforsøg, hvis primære fokus er omkostningsreduktion, vil mislykkes - erfaring viser, at kundeserviceoutsourcing faktisk ofte bliver 30 procent dyrere end egendrevet kundeservice.

En af årsagerne, til at outsourcede projekter bliver dyrere, er, at der ofte er større medarbejderudskiftning - mens firmaers egne kundeserviceafdelinger har en turnover-rate på mellem 19 og 25 procent, ligger den hos outsourcingfirmaer ofte helt oppe på mellem 70 og 80 procent.

Det grundlæggende problem er, at virksomheder er for dårlige til at vurdere outsourcing ud fra et strategisk perspektiv. Virksomheder foretager ofte deres vurderinger på et mangelfuldt grundlag og fokuserer derfor på uhensigtsmæssige, umålbare serviceniveauer og forkerte omkostningsvurderinger.

Hvis man baserer sin outsourcing på tilstrækkelige mængder information og en velovervejet strategisk vurdering, kan man dog ifølge Gartner opnå besparelser på mellem 25 og 30 procent - men det kræver i så fald, at man identificerer ikke-kritiske dele af sine kundeserviceaktiviteter og alene outsourcer disse.

En strategisk outsourcing af kundeservice kræver, at man vurderer hele kundeserviceprocessen fra kundens perspektiv og laver kontrakter med udbyderen om gradvis fornyelse og omkostningsreduktion. Desuden er det nødvendigt, at man sørger for de nødvendige ledelsesressourcer til at bakke op om processen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere