Gartner: Dyrt at outsource kundeservice

En ny rapport fra Gartner om outsourcing af kundeservice konkluderer, at projekter, der alene har fokus på at reducere omkostninger, ofte vil mislykkes og blive dyrere end først antaget.

Gartner anslår at det globale marked for Costumer Service Outsourcing vil vokse fra 8,4 milliarder dollars i 2004 til 12,2 milliarder dollars i 2005. Men ifølge Gartner er denne type outsourcing fyldt med faldgruber. Det skriver digi.no i dag.

Rapporten konkluderer, at 80 procent af alle outsourcingforsøg, hvis primære fokus er omkostningsreduktion, vil mislykkes - erfaring viser, at kundeserviceoutsourcing faktisk ofte bliver 30 procent dyrere end egendrevet kundeservice.

En af årsagerne, til at outsourcede projekter bliver dyrere, er, at der ofte er større medarbejderudskiftning - mens firmaers egne kundeserviceafdelinger har en turnover-rate på mellem 19 og 25 procent, ligger den hos outsourcingfirmaer ofte helt oppe på mellem 70 og 80 procent.

Det grundlæggende problem er, at virksomheder er for dårlige til at vurdere outsourcing ud fra et strategisk perspektiv. Virksomheder foretager ofte deres vurderinger på et mangelfuldt grundlag og fokuserer derfor på uhensigtsmæssige, umålbare serviceniveauer og forkerte omkostningsvurderinger.

Hvis man baserer sin outsourcing på tilstrækkelige mængder information og en velovervejet strategisk vurdering, kan man dog ifølge Gartner opnå besparelser på mellem 25 og 30 procent - men det kræver i så fald, at man identificerer ikke-kritiske dele af sine kundeserviceaktiviteter og alene outsourcer disse.

En strategisk outsourcing af kundeservice kræver, at man vurderer hele kundeserviceprocessen fra kundens perspektiv og laver kontrakter med udbyderen om gradvis fornyelse og omkostningsreduktion. Desuden er det nødvendigt, at man sørger for de nødvendige ledelsesressourcer til at bakke op om processen.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Erhvervsakademi Aarhus

    Undervisere til it, digitalisering og AI

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-supporterelev til Lokal IT på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S