Republikanerne kræver kritiske øjne på Googlekøb

Googles køb af DoubleClick skal granskes ekstra grundigt. det skal ske af hensyn til beskyttelsen af personfølsomme oplysninger, lyder det fra republikanere i USA. Måske er årsagen til kravet, at flere Google-chefer er demokrater.

Google er i gang med et opkøb af verdens største digitale reklamefirma, DoubleClick. Nu vil republikanerne i USA have undersøgt, om
opkøbet kolliderer med en ordentlig behandling af private oplysninger.

Men det krav er blot er en dårlig undskyldning for at forhale fusionen, siger
kritikere.

"Jeg tænker på, om den ønskede indsamling og koordinering af al personlig data, om det er en god idé," siger Joe Barton, der er republikansk medlem af repræsentanternes hus for Texas.

Google har tænkt sig at kombinere persondata fra de to firmaer for at effektivisere sine reklamer.

Men bloggeren Declan McCullagh fra Cnet mener, at der kan være andre motiver, der ligger bag republikanernes indsigelser.

For det første har republikanerne tidligere været varme fortalere for fusioner, og Joe Barton pressede for eksempel på for at få en
hurtigere sagsbehandling, da Sprint og Nextel skulle fusioneres.

Skribentens pointe er, at republikanerne modtager støtte fra teleindustrien. Siden 1989 har førnævnte Joe Barton modtaget 5,5
millioner dollars i støtte fra teleindustrien. Google har tidligere kæmpet med AT&T og Verizon omkring regulering af telenettet. Nu mener
skribenten, at teleselskaberne hævner sig ved at forhale arbejdet hos Google.

Derudover er en lang række af chefer hos Google demokrater, hvilket måske kan være medvirkende til republikanernes kritik.

Andrew McLaughlin, Google's director of global public policy and government affairs arbejdede i sin tid for demokraterne, og Johanna Shelton, en Google rådgiver var pressesekretær for demokraten Joe Lieberman. En anden rådgiver hos Google, Alan Davidson, arbejdede for Bill Clinton. En trejde, John Burchett, var leder for en democrats stab.

Den eneste undsætning er rådgiveren Pablo Chavez, der har arbejdet for republikanerne. Googles lobbyister er dog mere delt mellem de to partier.

Cnet: http://www.news.com/8301-13578_3-9813760-38.html

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S