Telegiganter ti-dobler reklamebudgettet på mobilt bredbånd

De store danske teleselskaber vil i 2008 bruge 200 millioner kroner på reklamer for mobile bredbåndsløsninger, lyder eksperternes udmelding.

De danske telegiganters 8 milliarder store investering i udviklingen af 3G-nettet til mobilt bredbånd skal tjenes ind igen. Derfor vil de fire store selskaber - Telia, 3, Sonofon og TDC - i år ti-doble reklamebudgettet på mobilt bredbånd, lyder det fra flere teleeksperter, som Dagbladet Børsen har talt med.

Gallup Adfacts officielle tal viser, at telebranchen brugte i alt 17,4 millioner kroner på annoncering af mobilt bredbånd i 2007. Ifølge eksperterne vil dette budget stige til cirka 200 millioner kroner, hvilket svarer til det samlede reklamebudget for Tuborg, Carlsberg, Coca-Cola, Royal-øl, Pepsi og Faxe Kondi.

»Operatørerne er ved at flytte mediepengene fra salg af mobiltelefoner til salg af mobile bredbåndsløsninger,« siger teleekspert John Strand fra Strand Consult i dagens udgave af Børsen.

Han mener, at annonceringen for mobilt bredbånd sagtens kan havne på op mod 50 procent af telebranchens samlede 2007-reklamebudget på cirka 450 millioner kroner.

Mads Bredal, der er administrerende direktør hos mediebureauet Carat, er enig i betragtningen om, at annonceringen for mobile bredbåndsløsninger vil opleve en massiv stigning.

»Op mod 40 procent af teleselskabernes samlede medieinvesteringer vil i år være på mobilt bredbånd. Det er nu, de store forbrugerkampagner kommer,« udtaler han til Børsen.

Selv om telegiganterne forventes at optrappe annonceringen for mobile bredbåndsløsninger, mener Mads Bredal ikke, at branchens samlede investering i reklamer vil blive øget.

»Den store satsning kommer ikke til at øge det samlede medieforbrug. På produktsiden bliver mobilt bredbånd den vigtigste slagmark i år, men til gengæld vil der blive reklameret mindre for rene mobiltelefoner og fastnet-bredbånd,« siger Mads Bredal til Børsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere