Ifølge en ny undersøgelse fra investeringsvirksomheden Needham & Co. har mere end en million brugere på verdensplan skiftet pc'en ud med en Mac i 2005. Undersøgelsen peger på iPod som årsag til, at Apple nu sælger flere personlige computere.
»Den såkaldte iPod-effekt er tydeligvis i live,« skriver analytiker i Needham & Co., Charles Wolf, i rapporten.
Apple har solgt mere end 30 millioner iPods på verdensplan, og det har været med til at give Apples brand et gevaldigt løft.
»Apple har med iPod'en fået signalværdi i sit computermærke igen efter nogle år med dødvande. Generelt får man mere ydelse for pengene i en pc, fordi Mac er dyrere, men folk er nu villige til at betale for det bedre design og det stærkere brand,« siger IDC-analytikeren, Anders Elbak, ifølge Jyllands Posten.
Han fremhæver, at det igen er blevet smart at bruge Mac, og at den nye Apple-bølge har tiltrukket nye brugere.
»Det er de unge og smarte - i hvert fald på det private marked, der skifter til Mac. Signalværdien spiller en stor rolle - det er café latte-segmentet - som gerne vil vise sig moderne og med på noderne, der nu køber Mac. På erhvervssiden er kunderne til gengæld stadig den grafiske branche og mediebranchen,« siger Anders Elbak.
Foreløbig har en million brugere skiftet pc'en ud med en Mac i 2005, og undersøgelsen forudser, at tallet næste år vil stige til 1,3 millioner.