IBM vil kombinere sine eksisterende produkter til en ny løsning, Allegro, som skal gøre det muligt at overvåge og registrere brug af web-services - og dermed gøre det lettere at afregne med kunderne.
Projektet kombinerer system-management-løsningen Tivoli og connectivity-suiten WebSphere. Målsætningen er at skabe en komplet infrastruktur til hosting af web-services.
Med den nye løsning kan teleselskaber eller udbydere tilbyde tjenester på nettet og senere udskrive regninger på baggrund af det faktiske forbrug. Kunderne kan indgå elektroniske aftaler for et bestemt tidsrum eller et bestemt antal transaktioner.
Allegro skal overvåge kvalitetsparametre som transaktionstider og tilgængelighed. Det bliver endda muligt at afregne efter tjenestens kvalitet.
"Eksempelvis kan man tilbyde en rabat for enhver transaktion, som varer mere end 15 sekunder," forklarer Bob Sutor, ansvarlig for E-Business-Strategy hos IBM.
En tidlig version af systemet bliver leveret til testkunder inden nytår, og den færdige løsning bliver tilgængelig i begyndelsen af det nye år, fortæller selskabet.