Efterårets hidsige valgkamp om at sikre sig administrationen af det danske internetdomæne faldt ud til fordel for de nuværende administratorer DIFO/DK Hostmaster.
Selv om sejren praktisk talt er i hus, så mangler DIFO to ting, før telestyrelsen kan give den endelige godkendelse: En vurdering af DIFOs støtter. Og en prøveperiode, der viser, at foreningen fortsat er i stand til at varetage den tekniske håndtering.
Det mener firmaet Netsite ikke nødvendigvis, at DIFO er.
I et åbent brev til både DIFO og IT- og Telestyrelsen har webhotellet Netsite indsendt en lang række forslag til forbedringer under overskriften: "Giv os en domæneadministration i verdensklasse".
Netsite lægger ikke skjul på, at firmaet gerne havde set, at modstanderne hos DotDK havde vundet udbuddet, men brevet er ikke et mavesurt indlæg fra den tabende lejr, siger firmaets salgschef.
»Vi har lavet brevet for at få DK Hostmaster til at reagere på de mange forslag, de har fået i deres forslagskasse på hjemmesiden, og på de mange forslag vi som registratorer har ønsket os de seneste år,« siger Caspar Milan Nielsen, der er salgschef hos Netsite.
»DK Hostmaster kom med mange interessante løfter i den periode, hvor de troede, at de havde tabt, og frem til de fandt ud af, at de havde vundet. Vores brev er bare et håb om, at der kommer til at ske noget med de løfter, for vi har jo ikke hørt meget fra dem på det seneste,« Caspar Milan Nielsen.
Lad os hjælpes ad
De mange kritikpunkter i Netsites brev kommer dog næppe til at betyde noget i det afgørende forløb omkring udbudsrunden, da telestyrelsen allerede har forhåndsgodkendt DIFOs tekniske løsning.
Blandt de mange forslag er længere åbningstider, mere selvbetjening, forbedret aktiveringsprocess af nye .dk-domæner og real-time-oprettelse af domæner.
»Registreringssystemet er forældet og baseret på, at man skal sende e-mails til DK Hostmaster, hvorefter DK Hostmaster ligeledes bekræfter via e-mail. Løsningen via e-mail er ikke robust. Denne praksis har været anvendt i al den tid, vi har været registrator, hvilket nu er over ti år. Vi har naturligvis bygget vores eget interface til dette. Desværre skal alle ansøgninger gensendes, hvis DK Hostmaster har haft problemer med mailserveren, og så skal man sikre sig, at ens ansøgninger kommer frem og bliver behandlet,« lyder kritikken.
Som løsningsforslag nævnes et skifte til EPP (Extensible Provisioning Protocol).
Afgørelse på vej
Netsites brev falder sammen med, at DIFO/DK Hostmaster senest i går skulle indsende sin liste af støtteerklæring til telestyrelsen. Den samme liste som udfordrene hos DotDK ikke formåede at samle nok støtter på i efteråret.
Listen er ifølge ComONs oplysninger indsendt, så nu følger en periode med evalueringer hos telestyrelsen. Ifølge den oprindelige plan skal foreningen herefter bevise, at den er i stand til at håndtere administrationen i en periode på fem måneder, før den endelige godkendelse finder sted.
Ifølge telestyrelsen kan der dog blive tale om en kortere testperiode, da DIFO/DK Hostmaster jo allerede i dag driver den danske domæne-administration.