Dansk ekspert: Google bruger BMW til pr-stunt

Google skabte i denne uge overskrifter ved at ekskludere det tyske bilmærke BMW fra sit søgeindeks. Men en dansk søgemaskine-ekspert mener, at der er tale om et pr-stunt uden praktisk betydning.

I begyndelsen af denne uge kunne ComON fortælle at Google har fjernet bmw.de fra sit søgeindeks, fordi den tyske bilproducent BMW angiveligt har forsøgt at manipulere søgemaskinens resultater. Den danske søgemaskine-ekspert Mikkel deMib Svendsen peger dog på, at der ikke er noget nyt i at Google smider et site eller to ud af indekset eller de-ranker det - det sker hele tiden. Han mener at der primært er tale om et pr-stunt fra Googles side.

»Forestillingen om at Google kan og vil slette alle sites af indekset der ikke overholder deres publiserede guidelines har ikke hold i virkeligheden. Google har, som alle andre søgemaskiner, altid forsøgt at opbygge en god søgning, med de midler de nu engang har til rådighed - og her skal der ofte prioriteres. Det giver f.eks. ingen mening at "spilde" dyr manuel arbejdskræft på at rette op på et dårligt søgeresultat på en søgning som ingen nogensinde foretager - eller kun meget, meget få. Det er bedre at bruge den tid på at lave nogle flotte presse-eksempler som BMW og Ricoh og så håbe resten bliver skræmt væk,« siger Mikkel deMib Svendsen til ComON.

Han fortæller at det er teknisk og praktisk umuligt eller i hvert fald komplet urealistisk, at Google, eller nogen af de andre store søgemaskiner vil kunne slette alle de sites i deres indeks, der ikke overholder deres guidelines. Det er ganske enkelt for svært at finde de brodne kar.

»Et stort problem er, at for mange af de teknikkers vedkommende, som Google ikke vil have websites anvender, er det teknisk set umuligt at skelne med sikkerhed imellem legitim brug og illegitim brug. Hvad er f.eks. forskellen på 'personificering' og 'cloaking'? Teknisk set er det 100% det samme der sker - det er kun hensigten der er forskellen og den kan ikke objektivt måles,« siger han.

Ifølge Mikkel deMib Svendsen forsøger søgemaskinerne at flytte fokus på deres problemer med dårlige søgeresultater fra dem selv til webmasterne

»De forsøger at flytte ansvaret for de problemer de end måtte have med en dårlig søgekvallitet fra der hvor den hører til - hos dem selv, til de webmastere, som de i øvrigt ingen aftaler har med om at 'stjæle' deres indhold til kommercielt brug. Det er flot - men også et fuldkommen forvrænget billede,« siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere