Mobiltelefoner holder højest tre år

Både Nokia Og Sony Ericsson har åbent forklaret, at deres mobiltelefoner højst har en levetid på tre-fire år.

Den norske virksomhed Forbrukerforsikring har trukket Nokia i retten. Sagen er baseret på en forbruger, hvis telefon gik i stykker efter to år og tre måneder.

Onsdag var første retsmøde og her vidnede repræsentanter fra både Sony Ericsson og Nokia. Begge overraskede ved at meddele, at den forventede levetid på producenternes telefoner var tre til fire år.

Reklamationen på Nokiatelefonen blev afvist, da reklamationstiden er to år ligesom i Danmark. To år er den grænse som de fleste producenter gerne vil holde, mens forbrugerne i Norge ønsker en femårig reklamationsret. Det er den uoverensstemmelse, der nu er endt i retten, skriver den norske avis VG Nett.

Både Sony Ericsson og Nokia gjorde det helt klart, at deres telefoner uanset model havde en maksimal levetid på tre-fire år ved normal brug. Det blev fremhævet, mobiltelefoner i dag udsættes for voldsomt slid. Da de bruges både til sms, billeder, samtaler og som musikafspillere.

End ikke Nokias sportsserie, som er designet til en hård medfart og kan modstå vand og tryk, kan holde mere end nogle få år ifølge producenten.

Udmeldingerne fra producenterne har fået skarpe ord med på vejen af det norske Forbrukerråd.

»Det er opsigtsvækkende, hvis en mobiltelefon ikke kan holde mere end tre til fire år ved almindelig brug. Det er utrolig vigtig information for forbrugerne. Så vigtig, at en kunde bør få det at vide, når telefonen købes,« siger Jurist i Forbrukerrådet John-Andreas Lange til VG Nett.

Han mener, at det skal undersøges om producenterne bevidst spekulere i, at udvikle telefoner med en kort levetid.

»I så fald er det dybt uansvarlig både i forhold til miljøet og kunderne,« forklarer John-Andreas Lange til VG Nett.

Producenterne fremhævede i retten, at de norske kunder ofte skifter telefon, og at telefonens levetid bør ses i lyset af dette faktum.

»Det, at mange kunder vælger at bytte telefon efter kun to år, betyder jo ikke, at kunderne generelt ønsker en kort levetid. Mange kunder ser ikke deres telefon som en modegenstand, men som en brugsgenstand, som de håber på at have i lang tid« siger John-Andreas Lange til VG Nett.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Styrelsen for Danmarks Fængsler

    Incident og problem manager

    Københavnsområdet

    IT-Forsyningen I/S

    It-arkitekt

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S