SMS-tjenester kan ikke tjene penge

Det er svært at tjene penge på overtakserede SMS'er i Danmark. Selv om der sælges op mod 20.000 SMS'er om dagen, er det slet ikke nok til at brødføde de omkring 50 danske SMS-tjenester.

Forventningerne til SMS-underholdning på mobiltelefonen har været alt for store. Det må branchen i dag erkende. Selv om der dagligt sælges mellem 15.000 og 20.000 overtakserede, er det langt fra nok til at skabe jubel hos de omkring 50 danske SMS-tjenester. Markedet er langt mindre end man forventede, skriver B.T.

- Selvom 20.000 daglige købere egentlig er ganske mange, så er det slet ikke i den størrelsesorden, som vi havde forventet, siger Jesper Gettermann der er marketingchef hos kommunikationsfirmaet Telecom Scandinavia til avisen.

Ifølge Jesper Gettermann stammede den tidlige optimisme fra en sammenligning det norske norske marked, hvor man omsætter for 400-500 millioner kroner årligt. Her kan Danmark slet ikke følge med. Danske brugere er mindre villige til at betale penge for logoer, ringetoner eller ikoner til mobiltelefonen. Jesper Gettermann mener at det var den erotiske underholdning på mobilen som satte gang i salget i Norge - i Danmark må man ikke vise seksuelle akter eller voldelige ting via SMS.

Han spår, at der om et halvt år kun er 10 firmaer tilbage, af de omkring 50 der eksisterer i dag.
- Konkurrencen er så stor, at mange allerede nu er ved at sige tak for kampen. Mange bliver nødt til at se sig om efter andre forretninger. Det bliver kun de store spillere, og dem der har noget mere i posen inden for mobiltjenester, der overlever. De håbefulde iværksættere, der hver har skudt omkring en million kroner i opstartsfasen, vil få det sværrest, siger Jesper Gettermann til B.T.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S