Forbrugerportalen Trustpilot.dk har i sin korte levetid skabt sig en del "fjender" blandt danske webbutikker, der føler sig hængt ud på portalen.
Hovedtanken med portalen har da også været at stå på forbrugerens side og give både glade og utilfredse kunder frit spil til at efterlade kritik.
Nu prøver Trustpilot også at gøre sig til en ven af butikkerne. Der er indledt dialog med flere butikker og et konkret tiltag betyder, at Trustpilot har gjort det muligt for butikkerne at skilte med deres såkaldte "Trust" direkte på deres hjemmeside.
Netbutikkernes serviceniveau vises som en valgfri boks, der angiver en karakter mellem 1 og 100. Karakteren opdateres løbende, på baggrund af kundernes vurdering.
Derudover indgår tabte ankesager ved Forbrugerklagenævnet, positive eller negative bedømmelser i fagpressen, tilmelding til kvalitetsstempler som e-mærket og en lang række andre parametre i den samlede bedømmelse.
"Virksomhederne har længe efterspurgt en troværdig måde at vise, hvor god service de har. Nu kan potentielle kunder med et klik se, hvor flot andre kunder taler om virksomheden," siger Peter H. Mühlmann.
Nogle af de 50 butikker, der har valgt at indbygge mærkaten, er for eksempel Dansk Data Salg, Printerpatroner.dk, Filiokus.dk´, Computerland.dk og
SmagMere.dk.
Ikke overraskende er det primært butikker med en gennemsnitlig bedømmelse i den "pæne" ende af skalaen, der har takket ja.