Dødvande om million-spild efter Amanda

KMD og MediaLogic tjener op til 100 millioner på nedlagt it-tjeneste og oprørske kommuner venter stadig på alternativ løsning.

Det var en givtig nyhed for it-leverandørerne KMD og MediaLogic, da det for et par år siden blev besluttet, at kommunerne skulle overtage arbejdet med at få landets ledige i arbejde.

Det blev nemlig besluttet, at kommunerne også skulle understøtte opgaven med egne it-tjenester. Det er en del af de it-tjenester, der før lå under Arbejdsmarkedsportalen. Portalen er en del af et større it-kompleks og er en efterfølger til det berygtede AMANDA, der endte med at koste skatteyderne mere end en milliard kroner og blev taget ud af drift efter godt fem år som fungerende system.

Resultatet af omlægningen er derfor, at landets 98 kommuner skal ud og købe enten KMD OPERA eller MediaLogics Workbase-system, og mange kommuner har allerede lagt pengene hos de to firmaer. Det ender derfor med en samlet ekstraregning på over 100 millioner kroner for landets kommuner.
 

Oprørske kommuner

Flere kommuner har - ledt af Lyngby-Taarbæk - dog forsøgt at undgå de ekstra udgifter.

"Vi vender hver en sten for at spare penge, så det ville da være rart at undgå de udgifter," siger Jens Kellerup, it-chef hos Lyngby-Taarbæk Kommune til ComON.

For Lyngby-Taarbæk Kommune, der har cirka 50.000 indbyggere, er prisen 1.100.000 kroner i anskaffelse og 800.000 kroner derefter i fast årlig drift. Prisen er næsten den samme både hos KMD og MediaLogic, siger han.

Det oprindelige håb var, at kommunerne i fællesskab kunne få kildekoden til delene under Arbejdsmarkedsportalen, som nedlægges og dermed undgå at købe produkterne fra KMD eller MediaLogic.

"Det offentlige har jo allerede betalt for sådan et system en gang, og nu skal det bare skrottes" siger Jens Kellerup.
 

Nøl i Arbejdsmarkedsstyrelsen

Dorte Toft http://bizzen.blogs.business.dk/2010/07/01/ny-udvikling-i-amanda-sagaen-kritik-af-dyrt-krav-om-ny-it/">beskrev allerede sidste sommer problematikken, men siden da er der ikke sket meget. ComON har siden slutningen af november haft kontakt til Arbejdsmarkedsstyrelsen. I sidste uge fik vi et svar, og styrelsen undersøger stadig sagen.

"Vi undersøger for øjeblikket mulighederne for at overdrage koden (kopi af kildekode og dokumentation) for de fire moduler, såfremt der er
kommuner, der skulle være interesseret i det - mod betaling af de omkostninger, som løber på," skriver kontorchef Birte Iversen fra
Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Hun oplyser dog, at de fire moduler under Arbejdsmarkedsportalen ikke kan køre alene på en selvstændig server.

"De fire moduler kan ikke afvikles som stand-alone systemer. Det er således ikke muligt at lægge koden for disse fire moduler på en server, der driftes i kommunalt regi, med henblik på en umiddelbar it-understøtning, som det i dag sker i Arbejdsmarkedsportalen," oplyser Birte Iversen.
 

Må vi drifte det så...?

Jens Kellerup har derfor spurgt, om kommunerne i stedet kan få lov til at betale for driften af de fire moduler hos den nuværende driftleverandør. Han venter dog stadig på svar, ligesom ComON heller ikke har kunnet få svar fra Birte Iversen, der ikke er på arbejde denne uge.

Planen var, at driften af de fire moduler skulle nedlægges om lidt over en måned, den 1. marts. Lyngby-Taarbæk Kommune har dog bedt om at få flyttet datoen, eftersom de ikke ville kunne nå at sende opgaven i udbud, hvis de får afslag på at betale for den fremadrettede drift. Et udbud kræves efter EU-reglerne, eftersom beløbet i en periode på fire år overskrider 1,5 millioner kroner.

Jens Kellerup håber, at der snart kommer afklaring i sagen.

"De har sikkert rigeligt at lave i styrelsen, men jeg rejste første gang denne sag i sommeren 2010, og det er klart, at vi gerne ville have haft et svar noget før," siger Jens Kellerup.

Han vurderer, at der nu blot er fem kommuner tilbage, der endnu ikke har købt KMD OPERA eller MediaLogics Workbase-system, fordi de håber på den billigere løsning ved at overtage arbejdsmarkedsportalen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere






CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere