Ny rapport om fremtidens mobiltelefoni

Skræddersyede tjenester vil ifølge en ny rapport dominere fremtidens mobiltelefoni.

Ser vi fem år frem i tiden domineres mobilmarkedet af skræddersyet mobiltelefoni med et hav af valgmuligheder, når det gælder mobiltjenester.

Det vurderer analyseselskabet ARC Group, som netop har publiceret en rapport om fremtidens mobiltelefoni.

En fremtrædende tendens er den stigende efterspørgsel på mobiltelefoner, som allerede nu gør sig gældende. Ifølge rapporten vil væksten fortsætte de kommende fem år. Det betyder at 770 millioner mobiltelefoner har fundet vej ud i verden i 2009.

For tiden er væksten i salg af mobiltelefoner på 16 procent, men den høje vækst forventes dog ikke at holde niveauet de kommende år. ARC Group spår en vækst på 10 procent i 2005.

I Europa vil størstedelen af væksten stamme fra eksisterende mobilkunder, der ønsker at bytte ældre mobiltelefoner ud med nye modeller med flere funktioner og tjenester, skriver norske nettavisen.

De nye funktioner baseres på næste generations mobilnetværk som Edge og UMTS, der giver mulighed for hurtigere overførsel af data via mobilen. Edge står for Enhanced Data for GSM Evolution, og tilbyder hastigheder på op til 384 kbps, men den faktiske hastighed er typisk noget lavere.

UMTS står for Universal Mobile Telecommunications System, og giver i teorien dataoverførselshastigheder på op til 2 Mbps. UMTS er blevet kaldt mobilkommunikationens svar på bredbånd.

Den teknologiske side af mobilkommunikationen er således i rivende udvikling, og interessen for nye mobiltjenester er allerede stor i asiatiske lande som Japan og Sydkorea. Derimod er europæerne svære at få med på 3G-bølgen. Det er ifølge ARC Group mobiloperatørernes næste udfrodring.

»Selv om teknologien er kraftigt forbedret, har mobil-leverandørerne stadig en udfordring foran sig, som går ud på at finde den rette balance mellem pris, design, ydelse og samspil for at få folk til at bruge de nye tjenester,« siger seniorkonsulent hos ARC Group, David McQueen.

Han mener, at mobilproducenternes opgave er at forstå målgrupperne bedre, og skræddersy mobiltelefontjenesterne til den enkelte. Ifølge McQueen bør operatørerne ændre markedsstrategien fra profilering af mobiltelefoniens teknologiske fordele, og i stedet fokusere på tjenesternes brugsmuligheder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere