TDC har den ringeste mobildækning

På trods af at TDC er det største af teleselskaberne, har selskabet den dårligste mobildækning af de fire selskaber med eget net. Det viser en ny undersøgelse, som er betalt af Orange.

Orange har i en reklamekampagne længe slået på tromme for sin gode dækning - og nu viser det sig at der er noget om snakken. En undersøgelse, som er udført af det schweiziske konsulentfirma Ascom og iværksat af Forbrugerrådet og Center for Tele-Information på DTU, viser, at Orange vitterligt har den bedste dækning af de fire teleselskaber med eget net. Det skriver Jyllands-Posten.

Undersøgelsen viser også - Stik imod alle fordomme - at det er det gamle telemonopol TDC, der har den dårligste mobildækning af de fire selskaber: TDC, Sonofon, Orange og Telia.
»Resultatet er meget overraskende, og det ændrer totalt ved de fordomme, som har været i mobilbranchen gennem mange år, om, hvem der har den bedste kvalitet,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, til avisen.

Målingerne er foretaget af det schweiziske firma Ascom. Ascom har blandt andet undersøgt, hvor god dækningen er, hvor lang tid det tager at etablere forbindelse, og hvor god lydkvaliteten er.
Udendørs målinger viser, at Orange og TDC har lidt bedre lydkvalitet og har lidt højere antal gennemførte opkald end konkurrenterne. Til gengæld ser resultatet lidt anderledes ud på de indendørs målinger. Her ligger TDC lidt under de andre - i både dækning, lydkvalitet og gennemførte opkald.

Målt ud fra lydkvaliteten markerer Orange sig med den bedste generelle lydkvalitet, mens TDC har den højeste andel af opkald med kvalitetsproblemer.

Overordnet kommer TDC ud med et resultat under gennemsnittet på fem ud af ti målepunkter. Orange, derimod, klarer sig over gennemsnittet på tre ud af ti punkter - og kommer på ingen punkter under gennemsnittet.

Hos TDC er man meget overraskede over konklusion i den nye rapport.

»Vi foretager selv løbende målinger af vores kvalitet, og de målinger viser et helt andet billede end den nye undersøgelse,« siger vicedirektør i TDC Mobil, Henning Dikow, til Jyllands-Posten.

»I tolkningen af sådanne målinger er det vigtigt at holde fast i, at kunderne i praksis ikke kan mærke nogen kvalitetsforskel, hvis der er tale om meget små forskelle,« siger han videre.

Den holdning deles af Forbrugerrådet, der konkluderer, et det rent teknisk ikke udgør nogen stor forskel for forbrugerne, om man vælger det ene eller det andet selskab.

Generelt, konkluderer Forbrugerrådet, har Danmark nemlig et af de bedste mobilnetværk i Europa.

Undersøgelsen er foretaget på foranledning af Forbrugerrådet og Center for Tele-Information på DTU. Men det er Orange, der har betalt for undersøgelsen. Det bekymrer dog ikke Forbrugerrådet.

»Orange har alene finansieret undersøgelsen. De har ikke haft indflydelse på andet og har først fået undersøgelsens resultat samtidig med at den er blevet offentliggjort. Derfor kan forbrugerne have fuld tillid til undersøgelsens resultater,« siger Anders Hjort Jensen, politisk medarbejder i Forbrugerrådet, til avisen.

Forbrugerrådet håber, at mobilselskabernes kvalitet fremover kan bliver målt en eller to gange om året.

Mere om samme emne

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S