CBB Mobil raser mod forslag om abonnement-binding

Et forslag fra Konkurrencestyrelsen om at give teleselskaberne mulighed for at binde deres kunder til et helt års abonnement vækker vrede hos lavprisselskabet CBB Mobil.

Lavprisselskabet CBB Mobil kalder det for genindførelse af stavnsbåndet, når Konkurrencestyrelsen foreslår, at teleselskaberne fremover skal kunne forlænge bindingen på de mobilabonnementer, de tilbyder kunderne.

I sidste uge kunne Børsen Online fortælle, at Konkurrencestyrelsen i en endnu ikke offentliggjort konkurrenceredegørelse vil foreslå, at mobilselskaberne fremover kan binde deres kunder i op til 12 måneder mod seks måneders binding i dag. De danske forbrugere har i reglen svært ved at sige nej til meget billige telefoner, selvom de samtidig binder sig for dyrere abonnementer.

CBB Mobil mener, at en forlænget bindingsperiode reelt betyder, at kunderne fratages deres mulighed for at skifte operatør og få billigere priser.

»Det er en dårligt skjult hemmelighed, at de store operatører i årevis har brugt mange ressourcer på at lave lobbyarbejde for at forlænge bindingsperioden. Jeg gik sådan set og troede, at Konkurrencestyrelsen var nedsat for at gøre markedet mere konkurrencepræget og gennemskueligt. Med en fordobling af bindingsperioden fjerner man reelt kundernes mulighed for at handle billigt og genindfører en praksis - stavnsbåndet - der ellers mig bekendt blev afskaffet tilbage i 1788,« lyder det fra Teddy Søgaard Pedersen, der er administrerende direktør i CBB Mobil.

Teddy Søgård Pedersen mener, at en forlængelse af bindingsperioden vil have den konsekvens, at priserne på tale og tjenester vil blive holdt kunstigt oppe, så kunderne i virkeligheden ender med at betale en høj pris for deres nye, 'billige' telefon.

»Selvom kunderne med en fordobling af bindingsperioden skulle kunne købe en telefon for en krone hos et stort selskab, er det langt fra sikkert, at kunden sparer noget som helst,« siger CBB-direktøren.

Teleanalytiker Torben Rune fra konsulentvirksomheden Netplan giver til en vis grad Teddy Søgaard Pedersen ret, idet han ser bindingsperioder ved mobilabonnementer som en kompensation for manglende kundeloyalitet.

»Det er først og fremmest den uklarhed, der ofte er omkring vilkårene i abonnementsaftalerne, der er med til at hindre konkurrencen på mobilmarkedet. Det burde være et krav fra forbrugerne, at der er mere klar information om vilkårene for at tegne et mobilabonnement,« siger Torben Rune til ComON.

Samtidig erkender han, at udviklingen af ny teknologi hænger sammen med priserne på mobiltelefoner og dermed abonnementsperioderne.

»Hvis priserne på mobiltelefoner med de nyeste teknologier er høje, så er forbrugerne længere om at tage disse nye teknologier til sig. Derfor har de billige telefoner sammenkoblet med abonnementsaftaler en væsentlig rolle i udviklingen. Mere ideelt ville det være, hvis selskaberne - i stedet for at binde deres kunder - tilbyder mere attraktive abonnementsløsninger. Det kunne ske, hvis mobilselskaberne begyndte at spørge deres kunder, hvilke ønsker de egentlig har til deres mobilløsninger,« vurderer Torben Rune.

Konkurrencestyrelsen har ikke ønsket at udtale sig yderligere i sagen før deres konkurrenceredegørelse bliver offentliggjort i løbet af sommeren.

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Operations Engineer til drift af infrastruktur

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S