Artikel top billede

E-mærket skal give strengere kontrol over netbutikker

Nu skal danske netbutikker overholde nye krav til kundeservice for at få e-mærket.

Prisen er ikke det eneste der bliver kigget på når danskerne handler på nettet. I e-handelsfonden er man overbevist om, at kundeservice betyder stadig mere når danskerne shopper hos internet-butikker. Nu skal e-mærkede butikker leve op til en række nye krav til deres kundeservice.

”Vi ved at forbrugerne efterspørger det, og at netbutikkerne virkelig kan få gavn af at sætte ind på dette område. Gennem de særlige e-mærke krav vi stiller til de godkendte netbutikker, vil vi gerne være med til at påvirke den udvikling,” siger e-handelsfondens direktør Lars Schmidt Larsen

E-mærket er en dansk mærkningsordning, som skal vise forbrugerne, at en netbutik drives lovligt og etisk forsvarligt. For at få og beholde e-mærket skal butikkerne leve op til en række krav – og nu kommer der altså nye krav til kundeservice.

”Vi har fokuseret på nogle af de områder som vi blandt andet via e-handelsfondens særlige Forbruger Hotline ved, at forbrugerne typisk klager over, bliver irriteret over eller som på den ene eller den anden måde kan være genstand for en potentiel konflikt” siger Lars Schmidt Larsen.

Et af de nye krav er, at der skal der være et kundeservicepunkt med reference til e-handelsfondens særlige Forbruger Hotline. Det skal også fremgå, i hvilket tidsrum netbutikkens telefon besvares samt hvor lang svartid netbutikken har på e-mails. Såfremt der ikke er et telefonnummer til netbutikken, skal det fremgå, at det ikke er muligt at kontakte virksomheden telefonisk.

”Det vigtige er, at e-mærkede netbutikker klart og tydeligt fortæller, hvilket serviceniveau forbrugerne kan forvente,” siger Lars Schmidt Larsen.

Blandt de nye krav er også, at den erhvervsdrivende skal sende en mail til kunder der reklamerer eller fortryder, når de returnerede varer er modtaget. I mailen skal der være information om den videre proces i forbindelse med behandling af reklamationen.

De nye retningslinjer træder i kraft 1. oktober 2010 og skal være fuldt implementeret på alle e-mærkede netbutikker senest et år efter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere