Forbrugerrådet: Butikker bør advare kunder

Butikkerne har moralsk pligt til at advare kunder om fælder ved købte USB-sticks med falsk hukommelse, mener Forbrugerrådet.

Danske forbrugere har ret til at blive gjort opmærksomme på problemet med med kapaciteten på USB-sticks, mener Forbrugerrådets jurist Tina Dhanda.

Men som købeloven er i dag, har virksomhederne ikke pligt til at oplyse om fejlen, vurderer hun. Til gengæld har de pligt til at oplyse om det, når butikkerne er opmærksomme på problemet, tilføjer hun.

Men problemerne lurer stadig for forbrugere, da de kan miste feriebilleder og andre vigtige data på de fejlbehæftede USB-sticks.

»Forbrugerne opfanger jo faktisk først problemet, når USB-sticket er fyldt,« vurderer Tina Dhanda.

Men der er dog en udvej.

»Vi mener, at sælgere af de her produkter har pligt til at oplyse forbrugerne om problemet. Forbrugerne vil jo ikke være klar over problemet, medmindre de læser artiklerne på ComON, og på den baggrund mener vi, at de burde oplyse mere bredt,« mener Tina Dhanda.

Butikkerne kan for eksempel oplyse om USB-fælden via tilbudsaviser, hjemmesider eller gå til pressen og beklage fejlen.

Elgiganten meldte i går, at butikkerne har trukket deres falske USB-sticks tilbage og har skrevet det på sin hjemmeside.

Dansk Supermarked, som også har trukket sine falsk USB-sticks tilbage, har dog endnu ikke foretaget sig noget for at informere kunderne, men oplyser overfor ComON, at en mulighed er at sætte skilte op i kædens butikker.

Lige nu håber Dansk Supermarked dog, at distributøren EET Nordic vil tage affære.

»Vi har rettet henvendelse til distributøren for at foreslå at annoncere i dagspressen,« siger Thomas Holm, der er indkøber i Dansk Supermarked.

EET Nordic har dog ikke endnu gjort op, om de vil gøre annoncere i pressen.

»Hele sagen har jo også haft relativt bred dækning i medierne nu, men vi har ikke truffet en beslutning endnu,« siger koncerndirektør John Skovbo Thomas fra EET Nordic.

Hos Forbrugerrådet er Tina Dhanda blot interesseret i, at kunderne får besked.

»Butikkerne må selv vurdere, hvordan de ville oplyse om de fejlbehæftede varer, men det ville være god service, fordi forbrugerne risikerer at miste vigtige data,« slutter Tina Dhanda.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere