Forbrugerinformationen advarer om at forbrugere, som ikke tjekker teleregningerne, kan risikere at bruge hundredevis af kroner på fejlagtige opkrævninger. Det bugner med fejl i de ofte uforståelige regninger fra teleselskaberne, mener Forbrugerinformationen, som fortæller at klagerne ofte kommer i stimer over den samme slags problem hos et enkelt teleselskab.
"Teleselskaberne er åbenbart så forhippede på at skaffe sig telekunder, at hverken deres regnskabsafdelinger eller tekniske faciliteter kan følge ordentlig med," siger Inge Norus, der leder Forbrugerinformationen rådgivningsteam.
Forbrugerklagenævnet, IT- og Telestyrelsen og Telebrugernævnet har samlet afsluttet 1.039 sager om teleklager i det indeværende år. I 85 sager fik klageren medhold, og i yderligere 13 sager fik klageren delvist medhold.
I 2001 blev 201 teleklager afgjort til forbrugerens fordel, og 87 sager sluttede med delvist medhold til klageren. Tallene omfatter ikke de klager, som er sendt direkte til teleselskaberne.
Forbrugerinformationen kritiserer, at selskaberne godt kan finde på at lukke telefonen, når forbrugeren gør indsigelse mod en regning.
"Det presser folk til at betale, uanset om de mener, de har ret. For man kan ikke undvære sin telefon ret længe. Og det kan være svært at trænge igennem til selskabet," siger Inge Norus.
TDC tager til genmæle overfor anklagerne og understreger, at det er en forsvindende lille del af regningerne, som udløser klager.
"Målt i forhold til vores store kundetal er TDC ifølge de nyeste tal fra IT- og Telestyrelsen blandt de teleselskaber i Danmark, der har færrest klager. Vi udsendte sidste år cirka 16 millioner teleregninger. 0,6 promille af regningerne udløste en klage til os," siger koncernchef Henning Dyremose, TDC.
TDC fortæller at man sidste år modtog 9.943 klager over telefonregninger, og halvdelen af klagerne drejede sig om regningens størrelse.
I de fleste tilfælde er TDC nået til enighed med kunden, fortæller selskabet, mens 700 sager endte hos IT- og Telestyrelsen, Telebrugernævnet eller Forbrugerankenævnet. TDC fortæller at selskabet fik medhold i 95 pct. af sagerne.
Men mange fejlagtige regninger bliver bare betalt uden at forbrugeren er opmærksom på, at man betaler for meget, mener Forbrugerinformationen.
- Det uhyggelige er, at for hver forbruger, der ringer herind, er der en bunke forbrugere, der enten ikke gider tjekke deres telefonregninger eller ikke kan forstå dem, siger Inge Norup.