Efter den lange strid mellem USA og EU om elektronisk registrering af flypassagerer er de amerikanske myndigheder igen kommet på kollisionskurs med europæiske love om databeskyttelse. Det amerikanske toldvæsen CBB forlanger med baggrund i den såkaldte »Trade Act«, der trådte i kraft den 13. august, at alle europæiske post- og kurerfirmaer som transporterer forsendelser til USA skal stille elektroniske kundedata til rådighed.
De nye regler gælder for alle pakker, som europæiske virksomheder selv bringer ud til modtagere i USA - altså ikke dem, der sendes gennem det amerikanske postvæsen. Foruden navn og adresse for afsender og modtager kræves detaljerede oplysninger om pakkens indhold. Informationerne skal leveres elektronisk til de amerikanske myndigheder senest fire timer inden fragtflyet med pakken ankommer i USA.
Alvorlige betænkeligheder
Reaktionen på de seneste amerikanske datakrav er forskellig i EU-landene. Selvom den tyske regerings ombudsmand for databeskyttelse, Peter Schaar, har udtrykt »alvorlige betænkeligheder« ved de amerikanske krav, er det tyske postvæsen Deutsche Post indstillet på at levere de ønskede data. Men i Østrig har det nationale postselskab ikke tænkt sig at efterkomme de amerikanske ønsker.
»Det bliver svært at opfylde dette ønske fra USA. Hvad bliver det næste - at pakker skal afleveres i åben tilstand eller indholdet kontrolleres af os som følge af terrorfaren?« siger Post-talsmand Michael Homola til den østrigske avis Volksblatt.
Krigen mod terror
De nye krav fra de amerikanske myndigheder betegnes som et led i den fortsatte indsats mod international terrorisme. De elektroniske data om pakker, afsendere og modtagere interesserer ikke kun det amerikanske toldvæsen, men også landets efterretnings-tjenester og ministeriet for national sikkerhed.
Ved at sammenkøre informationerne med andre databaser kan myndighederne identificere mulige terrorister og stoppe mistænkelige pakker inden de kommer ind i landet. Men denne form for dataspionage er i direkte konflikt med europæiske regler om databeskyttelse.
»Det er i modstrid med brevhemmeligheden, som fastlægger at data om forsendelser kun må meddeles til afsender og modtager,« fastslår Andreas Hach fra det østrigske Infrastrukturministerium.
Den tyske ombudsmand Peter Schaar vil diskutere problemet med sine kolleger i andre europæiske lande og rejse sagen overfor EU-kommissionen. Han frygter, at kravene om elektroniske data som det næste vil blive udvidet til at gælde for almindelige brevforsendelser til USA.
Den amerikanske terror-lovgivning forpligter allerede flyselskaber til at overføre elektroniske data om transatlantiske passagerer senest 15 minutter inden afgang.
Ingen henvendelse fra USA
Hos Post Danmark har man endnu ikke modtaget en henvendelse fra de amerikanske myndigheder om de nye regler. Jørgen Sondrup, der er planlægningschef i Post Danmarks afdeling for International Post, henviser til, at almindelige postforsendelser som bringes ud af det amerikanske postvæsen, US Postal Service (USPS), ikke er omfattet af de nye datakrav.
»Idet Post Danmark sender størstedelen af pakker til USA via USPS er vi således ikke omfattet af bestemmelserne, og vi har på denne baggrund ikke forholdt os til, om eller hvordan vi vil leve op til kravene,« siger Jørgen Sondrup til ComON.
De nye regler gælder fortrinsvis for kurerfirmaer som UPS og DHL, der selv transporterer pakker til USA og bringer dem ud til modtageren.
Investerer en milliard dollar om året
Den nordiske marketingchef hos UPS, Leif Karlsson, understreger at firmaet har tænkt sig at efterkomme alle amerikanske krav.
»UPS har bestemt tænkt sig at følge de krav som USA samt andre lande har stillet for informationer om forsendelser. Det har længe indgået i vores planlægning at kravene om elektronisk data-overførsel og generelle informationer om forsendelser fra myndigheder, internationale organer og frem for alt modtageren selv bliver stadig større,« siger Leif Karlsson til ComON.
Selskabet oplyser at man investerer et årligt beløb på en milliard dollar for at kunne efterleve kravene til registrering og overførsel af elektroniske informationer i forbindelse med pakketransporten.