It-giganter går sammen om digitalt id-kort

De mange passwords skal afskaffes. Nogle af it-branchens største firmaer vil udvikle et digitalt id-kort, der skal bevise og beskytte din identitet, når du går online.

Password-problematikken er velkendt. Internettets mange tjenester og muligheder tvinger brugerne til at oprette et væld af passwords. Resultatet er, at kodeordene bliver glemt, eller at de samme passwords bliver benyttet flere forskellige steder på nettet.

Derfor vil en gruppe kaldet Information Card Foundation (ICF), der er repræsenteret ved nogle af it-branchens største virksomheder, udfærdige en id-løsning, som skal erstatte de mange brugernavne og passwords, skriver The Register.

Således vil blandt andet Google, Microsoft, Novell, Oracle og PayPal samarbejde for at udvikle de såkaldte "Information Cards" - det vil sige en online-udgave af de id-kort, der sidder i tegnebogen. Ifølge The Register kan disse kort indeholde flere forskellige niveauer af information og kan blive brugt til at logge ind på diverse websites i stedet for at benytte brugernavn og password.

På de hjemmesider, hvor der er en aldersbegrænsning, kunne identiteten for eksempel blive verificeret af sitet ved at sende en forespørgsel til en uafhængig tredjepart. Dette vil betyde en højere sikkerhed, da informationerne ikke vil blive gemt af de hjemmesider, man logger ind på.

»Vi bliver nødt til at samarbejde i en neutral stiftelse for at fremme indførelsen af denne teknologi,« siger ICF-formand Paul Trevithick til Cnet.

Du kan læse mere om it-giganternes samarbejde på ICF's hjemmeside.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S