Jubii indleder priskrig mod iTunes

Apple lancerede i går sin succesfulde musikbutik iTunes Music Store her i Danmark. Nu svarer Jubii igen med at dumpe priserne på download af musik fra Jubii.

Jubii vil ikke blot se til, mens Apple erobrer det danske marked for download af musik. Derfor indleder Jubii nu en priskrig mod iTunes.

»Vi byder Apple velkommen på det danske marked, men samtidig tager vi konsekvensen af deres prispolitik ved at justere vores egne priser, så de bedre matcher konkurrenternes,« siger Jubiis administrerende direktør Peter Lundsgaard til Børsen.

På iTunes kommer et musiknummer til at koste otte kroner og et album kommer til at koste 80 kroner. Jubiis priser har hidtil ligget på henholdsvis 12 og 120 kroner, men bliver nu sat ned, så de kommer under 10 kroner for et nummer og 100 kroner for et helt album.

Apple tager dog Jubiis oprustning med sindsro.

»Markedet for download af musik vokser eksplosivt, og vi sidder i forvejen på omkring 70 procent af online-markedet for musik i de 19 lande, vi allerede har åbnet i. Det vil vi også komme til i Danmark,« siger Eddy Cue, der er globalt ansavrlig for Apples musiksalg.

Markedet for online-salg af musik i Danmark vurderes at være på omkring 100 millioner kroner årligt - det voksede fra fjerde kvartal 2004 til første kvartal i år med 65 procent.

Foruden Apple og Jubii opererer otte andre musikydbydere på det danske marked. De andre udbydere tæller blandt andet Føtex, Bilka, Den Blå Avis, TDC og Box.dk.

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse