Våbenhvile skaber høje mobilpriser

Siden TDC og Sonofon købte lavprismobilselskaberne Telmore og CBB, er konkurrencen gået i stå på det danske mobilmarked. De danske kunder må i dag betale 50 procent mere end svenskerne for at bruge mobilen.

Efter en periode med stærk konkurrence og konstante prisfald på det danske mobilmarked er prisudviklingen nu gået i stå. Baggrunden er, at TDC og Sonofon i 2004 opkøbte Telmore og CBB og dermed eliminerede de største konkurrenter på mobilmarkedet.

»TDC's køb af Telmore og Sonofons køb af CBB Mobil er den bedste investering, de to teleselskaber har gjort i mange år. Siden opkøbene har mobilpriserne herhjemme nærmest stået i stampe,« siger aktieanalytiker i Danske Equities, Poul Ernst Jessen, til Jyllands Posten.

Svenskerne betaler i dag omkring 50 øre i minuttet for at bruge mobilen, mens de danske forbrugere må slippe hele 75 øre for den samme ydelse. For en dansk kunde, der taler i mobiltelefon 10 minutter om dagen, betyder prisforskellen en ekstraregning på 900 kroner om året.

Hos teleselskabet Tele2, der lejer sig ind på TDC's mobilnet, har man længe været opmærksom på tendensen.

»De store selskaber har ikke længere travlt med at sænke priserne. Opkøbet af Telmore, CBB og Orange gør, at konkurrencen i dag er under fuld kontrol af TDC, Sonofon og Telia, der ejer de tre GSM-mobilnet i Danmark,« siger Tele2's administrerende direktør, Thomas Nistrup.

Tele2 tilbyder i øjeblikket sine 3,5 millioner svenske mobilkunder, at de for 39 kroner om måneden kan sende sms'er, mms'er og kan ringe frit til andre Tele2-kunder - mens det dog stadig koster 55 øre at ringe til andre selskabers kunder. Tele2 har endnu ikke besluttet, om selskabet vil lancere et lignende produkt i Danmark for på ny at sætte gang i priskrigen.

Mobilbranchen omsatte i 2004 for 12,8 milliarder kroner, og derfor ville svenske priser på det danske marked koste teleselskaberne mellem tre og fire milliarder kroner om året.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S