Der lød et ramaskrig, da Google offentliggjorde, at søgegiganten ville indeksere bøger via Google Book Search. Men nu tyder meget på, at branchen i stedet burde juble.
En række udgivere gav på bogmessen i Frankfurt deres uforbeholdne støtte til den kontroversielle søgetjeneste og Amazon's lignende "Look Inside". Programmerne har gavnet salget.
"Google Book Search har hjulpet os med at gøre personer, der søger efter informationer til kunder,« siger Colleen Scollans, der er direktør for onlinesalget på Oxford University Press.
Samme besked kommer fra forlaget Ospray.
»Onlinesalget tegner sig for en stadig større andel af vores totale salg, og vi er overbeviste om, at Google Book Search vil bidrage til væksten,« siger direktør William Shepherd.
Den tyske udgiver Walter de Gruyter/Mouton-De Gruyter kunne fortælle, at 44 procent af de personer, som havde klikket på en af deres populære bøger i Google Book Search, også havde trykket på knappen: "buy this book".
Det skriver Boingboing.net, der tidligere har argumenteret for, at bogindustrien bør sende gaver til Google i stedet for at sagsøge søgemaskinen (Se link til højre).