Webhoteller binder dig for din egen skyld

Forbrugerombudsmanden har bedt mange danske webhoteller om at droppe de automatiske abonnements-forlængelser. Men flere hoteller er uenige i ombudsmandens tolkninger. One.com mener, at bindingerne er til gavn for forbrugerne.

Surftown gik i går til angreb på sin egen branche men primært Forbrugerombudsmanden. Men den kritik er forfejlet, siger ombudsmanden.

Surftown mener, at mange i branchen ikke følger de spilleregler, som loven sætter, og at kundernes vilkår forværres, fordi myndighederne vender det døve øre til.

Den kritik er helt hen i vejret, mener forbrugerombudmand Henrik Øe. Han siger til ComON, at han er skuffet over Surftowns kritik.

»Det er ikke sandt, at vi ikke foretager os noget i sagen. Vi har allerede rejst sager mod en række virksomheder,« siger Henrik Øe til ComON.

»Der skal ikke herske tvivl om, at der er fokus på området. Men der er beklageligvis nogle firmaer, der ikke vil følge vores henvisninger,« siger ombudsmanden.

Den overordnedet kritik fra Surftown går på, at flere webhoteller opererer med automatisk forlængelse af kundeaftaler, så kunder, der glemmer at opsige en aftale i tide, forpligtes til at betale for et ekstra år. I Surftowns opfattelse er dét ulovligt jævnfør en dom mod Viasat i 2005. Derfor bruger selskabet ikke automatiske forlængelser længere. Og nu vil Surftown have Forbrugerombudsmanden til at standse brugen af dem i resten af branchen.

Men helt så sort og hvid er situationen ikke.

Den pågældende sag mod Viasat er nemlig ikke et klokkeklart bevis for, at den samme procedure er ulovlig i webhotel-branchen. Det vil kræve individuelle sager at få afklaret.

»Og da jeg har 18 medarbejdere, der skal holde øje med 100.000 virksomheder, så er der altså behov for en benhård prioritering,« siger Henrik Øe.

Hans prioritering bygger på en vurdering af, at det ville tage for lang tid at føre individuelle sager. I stedet forventer han, at en aktuel ændring af forbrugeraftaleloven med et snuptag vil gøre de kontroversielle forlængelser på et år ulovlige.

»Derfor har vi i stedet presset på over for justitsministeriet for at få sagen behandlet, og nu ser det også ud til, at vi allerede får den behandlet i december,« siger Henrik Øe, der dog gerne ville have sat gang i sagerne allerede nu, da han er helt sikker i sin sag.

»Der er nogen i branchen, der ikke mener, at Viasat-sagen gælder for dem. For eksempel er beløbene meget mindre i denne sag, end de beløb, som Viasat bandt sinde kunder til.
Jeg er enig i, at der er nogle fortolkningsspørgsmål i Viasat-sagen, men det er vores opfattelse, at automatiske forlængelser er i klar modstrid med god markedsførings skik,« siger forbrugerombudsmanden.

Gælder ikke os

Hos One.com, der fastholder brugen af et-års-forlængelserne, mener, at Surftown er galt afmarcheret, når de påstår, at branchen minder om det vilde vesten.

Thomas Medard Frederiksen, der var medstifter af One.com, er i dag ansat som support- og administrations-manager i firmaet, mener, at hovedparten af branchen opfører sig pænt og opererer inde for lovens rammer - One.com inklusiv.

At One.com forlænger årsaftalen automatisk hænger sammen med forbrugerbeskyttelse og god service, fortæller han.

»Når abonnementet fornys automatisk, skyldes det ikke, at vi forsøger at lokke kunderne til at betale for noget de ikke vil have. Tværtimod er formålet at forhindre,
at kunderne mister deres domæne, deres email og indholdet på deres hjemmeside, bare fordi de glemmer at betale en regning eller gør det et par dage for sent,« siger Thomas Medard Frederiksen.

One.com har en 500.000 kunder, hvoraf 150.000 befinder sig i Danmark. Man kunne derfor antage, at det er en rimelig god økonomisk forretning at forlænge inaktive kunders abonnement på et par hundrede kroner.

Hvis man læner sig op af amerikanske tal, så skifter en fjerdel af branchens kunder nemlig udbyder hvert år.

Er det ikke korrekt, at I har en klar økonomisk gevinst ved at forlænge glemsomme eller inaktive brugere

»Det kan du godt sige. Jeg kan godt følge argumentet, men det er jo derfor, at vi sender breve til vores kunder i god tid, så de har tid til at opsige aftalen. Det er ikke meningen, at vi skal have en masse inaktive kunder. Vi synes bare det er vigtigere at sikre vores kunders domæne og indhold,« siger Thomas Medard Frederiksen.

Han mener desuden ikke, at firmaet kan tilbyde at refundere penge fra en årsopkrævning, fordi One.com betragter webhosting og domæneregistrering som et samlet produkt, og domæneregistreringen bliver opkrævet for et år af gangen hos DK Hostmaster og lignende i udlandet.

Men I kunne jo godt opsige jeres egne webhotel-aftaler på kortere tid

»Det kunne man godt gøre. Men hvis vi skulle til at tilbyde det, så ville det koste mange penge. Der ville være en masse administration forbundet med det, og da vores priser i forvejen er så lave og vores margen derfor er så lille, så ville det simpelthen ikke hænge sammen,« siger Thomas Medard Frederiksen.

Men svarer det ikke til, at sige, at I tjener så lidt, at I ikke har råd til at overholde loven?

»Nej, for vi overtræder ikke loven. Det er ikke vores opfattelse, at man kan sammenligne Viasat-dommen med vores branche,« siger Thomas Medard Frederiksen.

Forbrugerombudsmanden bekræfter, at One.com er en af de firmaer, som han i år har startet sager mod, fordi han mener, at deres vilkår strider mod loven. Han ønsker ikke at kommentere den verserende sag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere