I Danmark er det kun hver anden detailvirksomhed der sælger varer over nettet, og det ligger langt under niveauet i andre EU-lande som Sverige, Tyskland og Storbritannien, skriver dagbladet Børsen.
Ifølge Europa-Kommissionens Eurobarometer er det 55,4 pct. af detailvirksomhederne i Danmark, der sælger online. Det er bedre end EU-gennemsnittet på 51,1 pct., men langt fra toppen af listen, hvor Tjekkiet holder førstepladsen med hele 70 pct.
En aktuel undersøgelse viser ellers, at danskerne er klar til at bruge flere penge på nethandel. De danske netkunder er heller ikke bange for at handle i udlandet, og det kan betyde, at de udenlandske netbutikker får en større andel af den danske handel.
»E-handel er i stigende grad på vej til at blive et parameter for vækst og overlevelse, fremfor som tidligere et supplement til den fysiske forretning,« siger direktør Lars William Hansen, DI Handel, til Børsen.
Han mener derfor at det er paradoksalt, at mange danske detailvirksomheder holder sig tilbage med at satse helhjertet på e-handel.