Flyselskaberne lokker med slagtilbud, særpriser og 1-kroners-billetter på nettet - og det kan være nemt at lade sig friste af de mange gode tilbud. Men den billige billet kan hurtigt blive en meget dyr fornøjelse. Den reelle pris er ofte en helt anden, når lufthavnsafgifter og andre skjulte omkostninger er regnet med.
I september sidste år gennemførte 15 EU-lande en systematisk kontrol af websteder der sælger flybilletter, og mere end halvdelen af de 447 undersøgte websteder levede ikke op til reglerne. Og det var ikke kun mindre lavprisselskaber, som blev opdaget i at snyde, men også flere af Europas største flyselskaber.
De berørte selskaber fik efterfølgende fire måneder til at bringe orden i sagerne. EU har nu gjort status over, hvordan det er gået sidenhen. Hele 137 af de undersøgte selskaber er blevet straffet - men kun halvdelen af dem har oppet sig. Der er stadig alvorlige problemer med salget af flybilletter på nettet.
»Jeg håber, at det nu er gået op for flyselskaberne, at Kommissionen er fast besluttet på at gribe ind på forbrugernes vegne, når det er nødvendigt,« siger EU's forbrugerkommissær, Meglena Kuneva.
EU har nu sat den 1. maj 2009 som deadline for, hvornår flyselskaberne skal have styr på deres salgs- og marketingpraksis. Ellers er EU-Kommissionen klar med et indgreb.
Blandt de websteder, som blev undersøgt sidste år, skulle en tredjedel straffes for overtrædelse af forbruger-lovgivningen. Der var blandt andet problemer med vildledende prisangivelser, ulovlige kontraktvilkår og reklametilbud, som ikke fandtes i virkeligheden.
Mens lidt over halvdelen af de nationale websteder er blevet rettet i mellemtiden, er der kun sket forbedringer på 9 pct. af de internationale sites. En tredjedel af alle overtrædelserne vedrører grænseoverskridende tilfælde, hvor køber og sælger sidder i forskellige lande.
Men navnene på de fleste af de berørte selskaber kendes ikke, fordi de fleste EU-lande ikke kan offentliggøre lister over lovovertrædere, når sagerne stadig behandles.
EU ønsker, at den første pris, forbrugeren får oplyst, er den endelige pris, man skal betale. Begrænsninger af særtilbud skal fremgå tydeligt, og forbrugerne skal have adgang til rimelige aftalevilkår på deres eget sprog.