Kampagnen netsikker nu! skydes i gang den 2. maj under sloganet »Tænk før du klikker - det farligste på nettet er dig selv«. Der er planlagt mere end 400 aktiviteter i forbindelse med kampagnen over hele landet i alt fra skoler til datastuer for ældre.
Den nye kampagne er arrangeret i samarbejde mellem Videnskabsministeriet og en række virksomheder, organisationer og institutioner.
»Selv om over en tredjedel af internetbrugerne har oplevet virusangreb, og over halvdelen har været udsat for spam, så er borgernes brug af virusprogrammer, firewalls og andre sikkerhedsprodukter alligevel faldet, viser tal fra Danmarks statistik. Der er derfor stærkt behov for at sætte ind over for danskernes net-adfærd,« siger videnskabsminister Helge Sander.
I modsætning til tidligere, hvor fokus har været rettet mod at oplyse om de rigtige sikkerheds-programmer, handler det denne gang om at lære at bruge sin fornuft og omtanke på nettet.
»Net-sikkerhed er egentlig ikke anderledes end almindelig trafiksikkerhed. Det nytter ikke noget, at éns bil er udstyret med airbags og ABS-bremser, hvis man alligevel ikke ser sig ordentligt for. På samme måde kræver god sikkerhed på nettet også, at man tænker sig ordentlig om, inden man klikker og ikke for eksempel udleverer vigtige oplysninger om sig selv til tilfældige hjemmesider,« siger Helge Sander.
Evalueringerne fra den sidste netsikker nu!-kampagne viser bl.a., at 27 pct. af de ældre brugere på 60 år og derover ikke ved, hvordan de minimerer spam, 14 pct. ved ikke, hvilken funktion en firewall har, 22 pct. ved ikke, hvordan de laver en sikkerhedskopi, og 25 pct. ved ikke, hvordan de opdaterer deres styresystem.
Årets kampagne retter sig specifikt mod denne målgruppe samt børn i alderen 10-16 år, kvinder og ansatte i virksomheder.