Indholdsites, såsom cnn.com og mapquest.com, er de amerikanske internetbrugeres største tidsrøver. Det viser en ny opgørelse fra Online Publishers Association (OPA), der er en interesseorganisation for indholdsudbydere.
OPA udarbejder hver måned det såkaldte Internet Activity Index (IAI), der viser, hvor meget af den samlede online-tid internetbrugerne i USA spenderer på sites opdelt i følgende fem kategorier: Søgning, indhold, e-handel, kommunikation og sociale netværk.
Tallene fra januar 2008 viser, at på trods af den enorme hype om MySpace, YouTube og Facebook bliver kun 7,5 procent af forbrugernes online-tid brugt på sociale netværk. Internetsøgninger er opgørelsens mindste kategori med 5 procent.
Indholdsites er internettets største tidsrøver med hele 42,7 procent. Kommunikationstjenester - for eksempel Yahoo! Mail - benyttes i 28,7 procent af tiden. 16,1 procent af den amerikanske online-tid bruges på e-handel.
Opgørelsen fra januar er den første, der inkluderer kategorien "sociale netværk". Tidligere bestod IAI nemlig kun af fire forskellige kategorier.