Opera Software melder om et rekordhøjt antal downloads i år - den norske browser er hentet ikke færre end ti millioner gange fra firmaets website siden den 1. januar. Dertil kommer de mange millioner af eksemplarer, der er hentet fra andre sites eller distribueret på cd-rom'er.
Det kan dog ikke skjule, at Opera stadig er en dværg med en forsvindende lille markedsandel. Konsulentfirmaet OneStat.com har opgjort at 0,6 pct. af internet-brugerne surfer med Opera, mens 1,6 pct. bruger Mozilla, 2,5 pct. anvender Netscape Navigator og Internet Explorer dominerer med 95 pct.
Tallet er dog muligvis ikke helt korrekt. Mange Opera-brugere vælger nemlig at konfigurere deres browser til at identificere sig som Internet Explorer for at undgå problemer på websites, som kun understøtter Microsoft's browser. Opera's faktiske markedsandel kan derfor være noget højere.
I modsætning til andre browsere er Opera som udgangspunkt ikke gratis, selvom man kan hente en reklamebaseret version, som ikke koster noget.