Google tilbyder at blokere Analytics

Tilbyder add-on, der spærrer for registrering.

For mange administratorer af hjemmesider - både kommercielle og private - er Google Analytics et vigtigt værktøj. Den gratis tjeneste tilbyder information om, hvordan trafikken på hjemmesiden er.

Den registrering er nyttig for at udvikle en webforretning, men den kan samtidig irritere brugere, der går op i retten til privatliv og ønsker at sløre deres adfærd på internettet.

Nu tilbyder Google en nem tilføjelse til browsere, så besøgende kan afvise datatraffik til Analytics' Javascript, der registrerer brugeradfærden på en hjemmeside.

"I dag tager vi ekstra skridt til at tilbyde endnu mere valgfrihed og åbenhed for både hjemmesideejere og brugere," skriver Amy Chang, Director of Product Management, Google Analytics, i et blogindlæg.

Google Analytics samler information om den besøgendes IP-adresse, browser-version,  styresystem, internetudbyder og lignende informationer fra computeren. En hjemmesideadministrator kan få fat på oplysninger via en Google-konto i skyen.

Den nye add on - der kan gøre Google Analytics ubrugeligt, hvis en stor andel af verdens internetsurfere tilføjer den - kommer i kølvandet på bommerter, hvor Google har overtrådt danske love for beskyttelse af privatlivets fred. Først spredte firmaet ulovligt informationer om ens mailkontakter i Google Buzz, og for nyligt kom det frem, at firmaet i strid med dansk lovgivning har sniffet data fra trådløse netværk.

Tilføjelsen, der er i beta, kan bruges i Internet Explorer, Firefox og Googles egen Chrome. Den kan hentes her.

Samtidig tilbyder Google, at hjemmeside-administratorer kan vælge, at anonymisere besøgendes IP-adresser, der bliver sendt til Google. Google bruger IP-adresserne til at registrere, hvor de besøgende kommer fra. I den nye funktion er det kun en del af IP-adressen, der vil havne i Googles hænder. Google advarer dog om, at data om de besøgende risikerer at blive mindre præcise. Man kan læse mere om funktionen her.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S