Teleselskaber opkræver millioner for politiets mobil-jagt

Hvert år modtager teleselskaberne millioner af kroner for at hjælpe politiet med oplysninger om de mistænktes mobilopkald. Det kræver kun få klik på pc'en, siger tele-ekspert.

De danske teleselskaber kan hjælpe politiet ved at frembringe tele-oplysninger, som kan være afgørende for efterforskningen. Derfor modtager de hvert år millioner af de danske skattekroner, skriver Nyhedsavisen.

Efterforskningsleder Svend Foldager fra Københavns Politi oplyser, at det koster politiet 500 kroner per mobiltelefon per uge at få oplyst den mistænktes ind- og udgående opkald.

Ifølge Nyhedsavisen kan der i en større narkosag sagtens være 40 mobiltelefoner, der skal spores et halvt år tilbage. Det vil i så fald resultere i en regning fra teleselskabet, der lyder på 520.000 kroner blot for denne sag.

»Det er mange penge, og man kan diskutere, hvor meget arbejde teleselskaberne egentlig har med at finde oplysningerne,« siger Svend Foldager til Nyhedsavisen.

Dette synspunkt bakkes op af politikommissær Jens Peter Andersen fra Østjyllands Politi, der kalder teleselskabernes priser for »ublu, når man ved, de har informationerne i forvejen«.

Tele-ekspert Torben Rune bekræfter, at teleselskaberne ikke har det store besvær med at fremskaffe disse oplysninger.

»Det er ganske, ganske nemt for teleselskaberne at hente oplysningerne. Det er teknisk ganske simpelt og kræver i mange tilfælde kun få klik på computeren,« siger han til Nyhedsavisen.

I Norge fungerer det på nogenlunde samme måde, og her betalte politiet i 2007 over 17 millioner danske kroner til de norske teleselskaber. Herhjemme kan Rigspolitiet til gengæld ikke oplyse, præcis hvor mange penge det danske politi hvert år betaler for mobil-oplysningerne.

Hos TDC afviser man, at selskabet tjener penge på situationen.

»Vi tjener bestemt ikke penge på det - det står også i loven, at vi ikke må,« siger kommunikationsmedarbejder Rasmus Windfeld fra TDC til Nyhedsavisen.

Politiets udgifter er stigende, blandt andet fordi de kriminelle ofte benytter flere forskellige telefoner og hyppigt får nyt mobilnummer.

Læses lige nu

    inforevision A/S

    .NET-udvikler til digitaliseringsprojekter

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Nordjylland

    KMD A/S

    Senior Sales Specialist

    Nordjylland

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car