Microsoft kræver mere af sine partnere

Det næste halvandet år bliver sandhedens time for Microsoft-partnere, som fremover skal vænne sig til at blive målt og vejet på kompetencer og kundetilfredshed.

Microsoft ændrer spillereglerne i sit partnerprogram og stiller skrappere krav til sine forhandlere. I løbet af de næste 18 måneder indfaser softwaregiganten et nyt sæt standarder, som skal gøre forhandlere og partneres styrker og svagheder mere synlige for kunderne. Samtidig opruster Microsoft partnersamarbejdet med et webbaseret community, som både skal styrke innovation såvel som partnernes relationer til kunder, andre partnere og moderskibet i Redmond.

Det reviderede partnerprogram, Microsoft Partner Network, blev mandag præsenteret på Worldwide Partner Conference (WPC) i New Orleans. I en keynote til de 7.000 deltagende partnere sagde Microsofts globale partnerchef Allison Watson, at de nuværende partnerkategorier som Certified Partner og især Gold Partner skal peppes op med mere præcise og detaljerede angivelser af partnernes kompetencer og evner.

Desuden vil Microsoft løbende måle kundernes tilfredshed med partnerne, som et led i at styrke Microsofts konkurrenceevne.

»Vi vil belønne de partnere, der investerer i at blive mere konkurrencedygtige og som skaber større kundetilfredshed,« lød det blandt andet fra Allison Watson.

Det nye partnerprogram markerer, at Microsoft satser på at bruge den økonomiske krise, som et springbræt til at vinde nye markedsandele på et marked, hvor kunderne efterspørger løsninger, der kan reducere omkostninger. Samtidig har den stadig bredere palet af produkter og services, som Microsoft og selskabets partnere har på hylderne udhulet de eksisterende partnercertificeringer.

Pointen understreges af, at Microsoft inden for det næste år vil lancere det største antal nye produkter i selskabet historie med Windows 7, den opdaterede Office-pakke 2010 og det virtuelle styresystem Azure som nogle af de vigtigste.

Ifølge Allison Watson er opstramningerne af partnerprogrammet udløst af et bredt ønske blandt partnere om større differentiering, som vil styrke dialogen med kunder. Rent økonomisk vil Microsoft samtidig indføre et princip om belønning af partnere, som i kraft af udvikling og innovation genererer større salg i andre dele af Microsoft-universet.

De nye standarder i partnerprogrammet indfases over det næste halvandet år, men endnu er de endelige krav til partnerne ikke fastlagt, siger Allison Watson, som på en pressekonference præciserede, at hun ikke forventer, at de nye krav vil indskrænke antallet af partnere.

»Vi vil sikre, at vores partnere holder et niveau, hvor de er foran kunderne. det er forudsætningen for at skabe den værdi, som er grundlagt for både vores og partnernes forretning,« sagde hun.

I Danmark har Microsoft omkring 3.500 partnere ud af de i alt cirka 640.000 partnere på verdensplan. Partnere står for cirka 95 procent af Microsofts omsætning.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Midtjylland

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv sektionsleder for Open Source Intelligence, OSINT, i PET

    Københavnsområdet

    Shure Scandinavia A/S

    Senior DevOps Developer

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S