Fredag formiddag blev alle it-systemer hos Skat lukket ned efter en fejl i en database fra IBM. Skat fortæller at systemerne efterfølgende blev genstartet og den normale drift blev genoptaget fra lørdag kl. 13.00. Der er nu normal adgang til alle Skats systemer.
»Vi er frygtelig kede af at have været nødt til at lukke for vores systemer, og vi ved det har givet problemer for en del borgere og virksomheder både i går og i dag. Vi vil gerne takke for den pæne måde, langt de fleste af vores kunder har taklet det her på,« fortæller Kim Troels Rasmussen, fagchef i Skat, i en pressemeddelelse lørdag.
Fejlen optrådte efter installationen af en patch på en DB2-server fra IBM sidste weekend. Patchen er nu fjernet igen og Skat har rullet sine systemer tilbage til den foregående fejlfri version.
Skat og CSC mener, at man har et godt overblik over de berørte systemer. CSC fortalte fredag, at der er risiko for at data der er tastet ind i systemet i sidste uge - f.eks. ændringer til selvangivelser afleveret gennem TastSelv - kan være gået tabt. Men meldingen lyder nu, at der ikke er sket datatab.
»Det præcise antal berørte transaktioner er endnu ikke kendt, men vi vurderer omfanget som begrænset og vi kan derfor foretage de fornødne rettelser samtidigt med den normale produktion. Vi åbner op nu, fordi det kan ske helt uden risiko for tab af data,« siger Kim Troels Rasmussen.
Skat understreger derfor at borgere og virksomheder som har benyttet TastSelv i sidste uge ikke behøver være bekymret for, at deres data kan være forsvundet.