Bredbåndsselskabet ComX, der gennem det sidste halve år har været plaget af både retssager og intern uro, har nu fået en påtale af IT- og Telestyrelsen. Baggrunden er, at ComX har indberettet langt flere bredbåndskunder for andet halvår 2004, end selskabet i virkeligheden havde.
»Med hensyn til bredbåndsabonnementer har vi haft en snak med dem om de abonnementer, de har indberettet. Det viste sig, at de havde indberettet nogle lejligheder, som kun havde en porttelefon, som man kunne se status på via nettet, men det kan efter vores opfattelse ikke regnes som et internetabonnement,« siger specialkonsulent i IT- og Telestyrelsen, Flemming Bøgh-Sørensen, til ComON.
ComX blev i foråret kendt som bredbåndsselskabet, der på rekordtid havde haft held til at kapre 35.000 bredbåndskunder, men det tal er efter et nærmere gennemsyn blevet nedjusteret til 17.348 relle bredbåndskunder.
Flemming Bøgh-Sørensen forklarer, at IT- og Telestyrelsen ofte laver kvalitetstjek på de indberetninger, styrelsen får.
»Hvis der er noget, vi undrer os over, så tjekker vi tallene op imod for eksempel de tidligere indberetninger og de historier, vi kender fra pressen i en slags "kan det nu passe tjek",« siger han.
ComX's store kundetilgang var bemærkelsesværdig, fordi 35.000 kunder var mere, end Tiscali, Tele2, Cybercity og alle elselskaberne havde fået tilsammen i den samme periode.
ComX blev i foråret anklaget for at stjæle tv-signaler fra Viasat og Canal Digital, hvilket førte til, at der i september måned blev nedlagt fogedforbud mod, at ComX kunne sælge og markedsføre Viasats kanaler.
Senest har ComX for en måned siden fyret sin daværende direktør, Dennis Rohde. Hans efterfølger, Benny Michelsen lagde ud med at fyre 22 medarbejdere, men efter en meget kort ledelsesperiode blev han selv opsagt i sidste uge.