Historien om Duke Nukem Forevers fald

For mange penge, for store ambitioner og en evighed af tid.

Hvis man havde den helt rigtige tidlig-teen alder da Duke Nukem 3D kom på gaden i begyndelsen af 1996, så var det verdens bedste spil. Nogensinde.

I stedet for Dooms selvhøjtidelige mørke, så var Duke Nukem 3D en ironisk og distanceret pastiche over dårlig smag. Der var strippere, kække bemærkninger og grisebasser i politiuniformer.

Det blev en overvældene succes. Så overvældene, at folkene bag, George Broussard og Scott Miller, et øjeblik var kongerne af gamingverdenen - den verden der betød alverden for dem.

Det blev deres forbandelse.

Ambitionerne var store. opfølgeren Duke Nukem Forever skulle være bigger, better, faster, more. Og der var grund til at tro på succesen. De to stod med den bedste teknologi og så mange penge fra den shareware-model, som de opfandt med Apogee og 3DRealms, at de kunne finansiere spillet selv. Selvfinansiering betød ingen kommercielle krav og ingen deadline. Det var heller ikke nødvendigt. Da spillet blev annonceret i 1997 var meldingen, at det ville blive næste års julehit.

Det blev det ikke.

I stedet gik årene. Og som årene gik faldt projektet mere og mere fra hinanden. Wired undersøger i artiklen Learn to let go: How succes killed Duke Nukem, hvorfor firmaet bag verdens længst ventede spil pludselig kastede håndklædet i ringen en dag i maj. I den kan man læse om lovende programmører, der spildte de bedste år af deres karriere uden at få et spil på cv'et, og om hvordan kunstnerens evige dilemma - hvornår er værket færdigt? - er uforeneligt med en genre, hvor selve teknologien er afgørende for udtrykket.

Banedanmark

Systemudvikler (backend)

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP Arkitekt

Nordjylland

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Proces Manager med agil erfaring til Koncern It i Udlændingestyrelsen

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job