TDC-nedbrud gør 230.000 kunder tavse

En fejl i en opdatering tømte midlertidigt TDC's taletidskort for penge. (opdateret)

Hele 230.000 taletidskunder på TDC's net kan pt. ikke ringe andre op. Fejlen skyldes, at en opdatering har fået systemet til fejlagtigt at vise, at de mange kunder mangler penge på deres forudbetalte taletidskort.

"Det står som om, at de ikke har taletid på deres abonnement. Så de kan godt modtage opkald, sms'er og ringe 112, men de kan ikke ringe til andre," siger Rasmus Avnskjold, kommunikationsmedarbejder hos TDC Operations.

Tidligere på dagen oplyste TDC's presseservice ved en fejl, at der var tale om op mod en million kunder. TDC gik nemlig ud fra, at fejlen havde ramt alle TDC's prepaid-kunder, men siden viste det sig, at Telmore havde en form for nødforanstaltning, der trådte i kraft. Telmores kunder har derfor ikke været ramt af nedbruddet. Det er til gengæld prepaid-kunder med gammeldags telekort på TDCs net.

Rasmus Avnskjold oplyser, at TDC forventer at have udbedret fejlen klokken 14 i dag.

"Vi håber selvfølgelig, at vi får rettet fejlen tidligere," siger han.

Selv om systemet lige nu opfatter kunderne, som om de har tømt deres konto, så vil kunderne ikke miste pengene, understreger han.

Opdateret torsdag klokken 14.05: TDC oplyser, at alle kunder skulle være i stand til at ringe og sms'e fra klokken 13.10.

Opdateret torsdag klokken 16: M1 oplyser, at deres kunder ikke som tidligere oplyst af TDC har været ramt af nedbruddet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere