Danskerne mere trygge på nettet

Ved salg af helt små varer og ydelser har den danske nethandel udviklet sig til at være en sikker salgskanal. Den gennemsnitlige ordreværdi faldt 35 procent i 2004.

Også når det gælder salg af de helt små varer og ydelser, har den danske nethandel efterhånden udviklet sig til at være en sikker salgskanal for de virksomheder, der forstår at udnytte mediets muligheder.

Den gennemsnitlige ordreværdi er faldet 35 procent fra 398 kroner i 2003 til 256 kroner i 2004, og det understreger, at nettet er blevet mere integreret i danskernes bevidsthed. Forbrugerne er mere villige til at trække dankortet op af lommen end tidligere.

»Vi ser en større grad af hverdagsshopping end tidligere. Nu er det ikke længere salg af store rejser, der dominerer - forhandlerne har været gode til at udvide deres produktportefølje, så en lang række mindre tilbehørsprodukter er kommet med. Men det er klart, at man ved de mindre transaktioner skal finde en tilpasning af betalingsmåde - for eksempel en abbonementsordning,« siger direktøren for TradeDoubler i Danmark, Simon Goldschmidt, til ComON.

Han fremhæver Den Blå Avis som et eksempel på en succesfuld nethistorie. Der kan man indrykke en annonce eller downloade et musiknummer for et par kroner, og ved at give brugeren mulighed for at oprettet en "blå konto" gør sitet det nemt at gennemføre de helt små handler. Online gambling og betting er ifølge Simon Goldschmidt et andet område, der har været med til at udvikle folks adfærd på nettet.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S